Sztuka Ameryki Łacińskiej — 1.2011

Nierzwicka, Magdalena: Badania etnograficzne Borysa Malkina w świetle listów do Heleny Przestalskiej-Malkin: wyprawa do Indian Kofán
Badania etnograficzne Borysa Malkina. ..

ologię krajów Bliskiego Wschodu i Europy w Institute of Archaeology w Lon-
don School of Economics. Jednocześnie zafascynowany Afryką uczęszczał do
Institute of African Studies, przygotowując się do wyprawy na kontynent afry-
kański, którą urzeczywistnił w 1948 r., dzięki funduszom otrzymanym z Cali-
fornia Academy of Science w San Francisco. Celem wyprawy było gromadze-
nie insektów żyjących na terenie Afryki dla tejże Akademii.
W Stanach Zjednoczonych ponowił naukę na University of Washington
w Seattle, a w roku 1957 otrzymał etat wykładowcy na University of Minnesota
w Minneapolis, ucząc studentów antropologii ogólnej. Jednak już wkrótce, bo
po upływie niespełna dwóch lat, zrezygnował z kariery naukowej, poświęcając
się bez ograniczeń swej kolekcjonerskiej i podróżniczej pasji:
zdecydowałem porzucić wykłady uniwersyteckie i operuję na własną
rękę. Do diabła z powagą, prestiżem i podobnymi głupstwami. Forsy też
mniej. Ale za to jestem zupełnie wolny, rozporządzam własnymi podró-
żami i czasem, jak mi się żywnie podoba.. .U nas w USA na takich osob-
ników patrzy się trochę z góry, trochę z politowaniem4.

- pisał Borys Malkin w jednym z listów do swej przyszłej żony - Heleny Prze-
stalskiej.

[1. Borys Malkin, 1964 (aut. nieznany,
z archiwum Heleny Przestalskiej-Malkin)]

List Borysa Malkina do Heleny Przestalskiej, Red Bluff, Kalifornia, 18 czerwca 1961, s. 1.