Sztuka Ameryki Łacińskiej — 1.2011

Tatarkiewicz, Władysław: Architektura barokowa Brazylii
Sztuka Ameryki Łacińskiej 2011, nr 1

ISSN 2299-260X

Architektura barokowa Brazylii1

Władysław Tatarkiewicz
(opracowanie tekstu Ewa Kubiak)2

Barok brazylijski należy do dziejów sztuki europejskiej. Zabytki jego
były wznoszone przez wychodźców portugalskich zgodnie z wzorami, trady-
cją, obyczajem europejskim. Różni go to od baroku innych krajów Ameryki
Południowej, w szczególności od Meksyku i Peru. Jednakże zaszczepiony dale-
ko od macierzystej Europy, w warunkach społecznych i geograficznych zupełni
odmiennych, nie mógł nie wytworzyć cech swoistych. Stanowi nie kopię, lecz
odmianę europejskiej sztuki barokowej.
Barok ten w Europie nie jest znany zupełnie, a w samej Ameryce bardzo
mało. Niemniej - jak powiada angielski badacz tej epoki - „nie ma nawet cie-
nia wątpliwości, że w XVII i XVIII w. istniała w Brazylii piękna architektu-
ra... i przyjdzie dzień kiedy się będzie o niej pisało”3. Zanim miejscowi uczeni
1 Komunikat zgłoszony dn. 16 grudnia 1935 r., referat nadesłany w maju 1936 r.; artykuł pu-
blikowany w: „Sprawozdania zposiedzeń Towarzystwa Naukowego Warszawskiego”, Tatarkie-
wicz 1936: 14-36.
2 Artykuł (choć dziś już nie do końca aktualny) jest pierwszym polskim opracowaniem na-
ukowym dotyczącym sztuki kolonialnej Ameryki Łacińskiej, dlatego został umieszczony w tym
tomie otwierając rozważania na temat sztuki odległego Nowego Świata. Tekst został opracowa-
ny na nowo, ujednolicono bibliografię, zostały zaznaczone numery stron w odnośnikach do nie-
których publikacji, do norm dzisiejszych dostosowana została także ortografia. Pomimo kweren-
dy w zagranicznych bibliotekach dwóch pozycji bibliograficznych nie udało się zidentyfikować.
Uaktualniono także fotografie.
3 „That a beautiful architecture existed in Brazil in the seventeenth and eighteenth centuries
there is no shadow of doubt, but it is impossible to discover anything about it until someone who