Sztuka Ameryki Łacińskiej — 10.2020

Kubiak, Ewa; Szoblik, Katarzyna: Przedmowa

Przedmowa

w tej części został napisany przez Giselę von Wobeser (Meksyk). Autorka za-
prezentowała ideę propagowaną przez Kościół katolicki mówiącą o istnieniu
wolnej woli człowieka i dwóch drogach, które może wybrać: ścieżkach dobra
i zła. Badaczka ukazała także, jakie znaczenie miała ta idea dla motywów iko-
nograficznych podejmowanych w malarstwie Wicekrólestwa Nowej Hiszpani.
Drugą część tomu otwiera artykuł Jerzego Antoniego Mrożka (Meksyk)
poświęcony rytuałowi inicjacji wśród Indian Huicholi. Jest to obrzęd rozciąg-
nięty w czasie i polegający na odbyciu pięciu cykli pielgrzymkowych na świę-
tą pustynię. Bardzo ciekawa wydaje się w tym wypadku niezwykła trwałość
rodzimej tradycji. W kolejnym opracowaniu Magdalena Krysińska-Kałuż-
na (Polska) opisała problemy, jakie wynikają z odmienności ontologicznej, na
której opiera się prawo stanowione i tubylcze prawo zwyczajowe w Amery-
ce Łacińskiej. Autorka analizuje problem w kontekście działalności szamanów
i uzdrowicieli oraz kar wymierzanych przez nich, a także ich rytualnego charak-
teru, niezrozumiałego dla racjonalistycznego świata Zachodu. Tekst Stanisława
Kosmynki (Polska) poświęcony został znaczeniu rytuałów inicjacyjnych i roli
tatuaży w zwyczajach młodzieżowych organizacji przestępczych określanych
jako “maras” i “pandillas”, działających w krajach Ameryki Środkowej. Autor-
ką ostatniego tekstu w tomie jest Adriana Sara Jastrzębska (Polska). Z artykułu
możemy się dowiedzieć, w jaki sposób Laura Restrepo w swojej powieści El
Leopardo al sol ukazuje przemoc, wykorzystując ujęcie synkretyczne łączące
elementy współczesnej cywilizacji z elementami archaicznymi, zakorzeniony-
mi w myśleniu mitycznym i magicznym.
Ewa Kubiak
Katarzyna Szobik