Sztuka Ameryki Łacińskiej — 10.2020

Kubiak, Ewa; Szoblik, Katarzyna: Przedmowa
Sztuka Ameryki Łacińskiej 2020, nr 10

ISSN 2299-260X

Przedmowa

Kulty, rytuały i wierzenia w Ameryce Łacińskiej
Prezentowany dziesiąty numer czasopisma „Sztuka Ameryki Łacińskiej” jest
poświęcony kultom, rytuałom i wierzeniom w świecie latynoamerykańskim.
Artykuły zamieszczone w pierwszej części zostały osadzone w kręgu religii
katolickiej, opracowania składające się na drugą część dotyczą natomiast oby-
czajów związanych z subkulturami oraz rytuałami i wierzeniami ludów tubyl-
czych.
Pierwszy artykuł, autorstwa Guadalupe Romero-Sánchez (Hiszpania)
i Adailsona José Rui (Brazylia), dotyczy kultu Matki Boskiej z Rocío, jedne-
go z najważniejszych kultów maryjnych w Hiszpanii. Rozprzestrzenienie się
tego religijnego fenomenu poza Półwyspem Iberyjskim jest związane przede
wszystkim z obecnością i aktywnością grup andaluzyjskich imigrantów. W ar-
tykule znalazła się analiza śladów kultu Virgen del Rocío w krajach Ameryki:
Argentynie, Brazylii, Kolumbii, Meksyku, Stanach Zjednoczonych i Peru. Dru-
gi artykuł, autorstwa Ewy Kubiak (Polska), poświęcony został przedstawie-
niom dewocyjnym w kościołach misyjnych w regionie Indian Mojos (Boliwia).
W zawiązku z tym, że obecnie kolonialne świątynie już nie istnieją, analiza zo-
stała przeprowadzona na podstawie zachowanych inwentarzy z czasów wy-
gnania jezuitów (1767) oraz nielicznych obiektów zachowanych w lokalnych
muzeach (np. w miejscowości San Ignacio de Mojos). Kolejne opracowanie,
którego autorką jest Emma Patricia Victorio Cánovas (Peru), dotyczy strojów
liturgicznych w kolonialnym Peru. Badaczka przybliża czytelnikom znacze-
nia zbiorów zgromadzonych w Bazylice Katedralnej, Klasztorze św. Francisz-
ka oraz Klasztorze Karmelitanek Bosych (Nazarenas) w Limie. Ostatni artykuł