In his Magnasco Catalogue (published by Paul Cassirer, Berlin 1914) the
author made 77 works oft the master’s known to the public. The following
Statements add 200 more paintings, out of public and private collections,
which had previously elicited but slight regard. These form the logic com-
pletion of the work of Magnasco’s. The result, however, does not yet fully
correspond to the descriptions of Magnasco’s works passed down to us by
literature. We are still quite in the dark as far as his portraiture is concerned,
wherein he is said to have been most active in his youth. An engraving,
placed bi Ratti at the beginning of his Magnasco biography of 1769 may
possibly be based on a portrait of the master’s of himself; this, however,
does not yet give us an example of his style in this branch of art, in which
the portrait-painter Todeschini of Bergamo is often mistaken for Magnasco.
On the other hand, the group of Magnasco’s pictures, now defined by methods
of stylistic criticism, far surpasses the bounds of the subjects allotted to him
by tradition. Chief works, like the large „Market Scene“ in Milan, the „Gar-
den Party“ in the Palazzo bianco, the „Chambers of Torture“ in Frankfurt,
Budapest and Fischau, the „Folk Singers“ in Warsaw, and the mythological
allegories in the Museum of Hermannstadt, the „Bacchanalia“ in Italian pri-
vate property, take their places beside the subjects named by Ratti. The long
row of his pictures of monks and nuns, and the small devotional pictures,
nur mit Rosa die zwei Gegenstücke zu benennen; wie Rosa in Bordeaux
im Jahre 1660 die Landschaft von Magnasco aus der Sammlung Brown heißt.
Die zwei Marinen aus der Collection du Roi werden 1854 in Nantes Josse
de Momper getauft; Courtois in Stuttgart die zwei Schlachtenbilder aus der
Sammlung Gotter; Callot die beiden Volksszenen in Warschau; Ricci die
Versuchung des heiligen Antonius in Schleißheim, eine Mönchs Versuchung
in Grenoble und eine Predigt in Lyon; Greco die Wärmestube der Mönche,
vormals in kanadischem Privatbesitz; Goya die Initiationsszene in Paris;
Bernazzano die Landschaft in Edinburg; Franz Joachim Beich zwei Land-
schaften in Würzburg; Filippo d’Angeli ein Bild im Louvre; Tempesta die
zwei Marinen, vormals in der Sammlung Mantovani-Orsetti in Bologna; Alfano
de Gomez ein Maleratelier nebst Gegenstück 1912 auf einer Versteigerung
in Wien. Erst durch Morelli und Frizzoni, Frimmel, Bredius und Woermann
scheint man sich um die Wende des Jahrhunderts wieder an Magnasco zu
erinnern, bis unlängst Valentiner (1911), der aber Stefano mit Alessandro
noch verwechselt, Jacobsen und Voß, Swarzenski, Glück und — widerstrebend
— sogar Bode mit Aufsätzen und Neuerwerbungen sich irgendwie in ein
Verhältnis zu diesem von mir neuentdeckten Meister und Mitschöpfer des
Rokokos Italiens setzen. Fortsetzung folgt
43
6*
author made 77 works oft the master’s known to the public. The following
Statements add 200 more paintings, out of public and private collections,
which had previously elicited but slight regard. These form the logic com-
pletion of the work of Magnasco’s. The result, however, does not yet fully
correspond to the descriptions of Magnasco’s works passed down to us by
literature. We are still quite in the dark as far as his portraiture is concerned,
wherein he is said to have been most active in his youth. An engraving,
placed bi Ratti at the beginning of his Magnasco biography of 1769 may
possibly be based on a portrait of the master’s of himself; this, however,
does not yet give us an example of his style in this branch of art, in which
the portrait-painter Todeschini of Bergamo is often mistaken for Magnasco.
On the other hand, the group of Magnasco’s pictures, now defined by methods
of stylistic criticism, far surpasses the bounds of the subjects allotted to him
by tradition. Chief works, like the large „Market Scene“ in Milan, the „Gar-
den Party“ in the Palazzo bianco, the „Chambers of Torture“ in Frankfurt,
Budapest and Fischau, the „Folk Singers“ in Warsaw, and the mythological
allegories in the Museum of Hermannstadt, the „Bacchanalia“ in Italian pri-
vate property, take their places beside the subjects named by Ratti. The long
row of his pictures of monks and nuns, and the small devotional pictures,
nur mit Rosa die zwei Gegenstücke zu benennen; wie Rosa in Bordeaux
im Jahre 1660 die Landschaft von Magnasco aus der Sammlung Brown heißt.
Die zwei Marinen aus der Collection du Roi werden 1854 in Nantes Josse
de Momper getauft; Courtois in Stuttgart die zwei Schlachtenbilder aus der
Sammlung Gotter; Callot die beiden Volksszenen in Warschau; Ricci die
Versuchung des heiligen Antonius in Schleißheim, eine Mönchs Versuchung
in Grenoble und eine Predigt in Lyon; Greco die Wärmestube der Mönche,
vormals in kanadischem Privatbesitz; Goya die Initiationsszene in Paris;
Bernazzano die Landschaft in Edinburg; Franz Joachim Beich zwei Land-
schaften in Würzburg; Filippo d’Angeli ein Bild im Louvre; Tempesta die
zwei Marinen, vormals in der Sammlung Mantovani-Orsetti in Bologna; Alfano
de Gomez ein Maleratelier nebst Gegenstück 1912 auf einer Versteigerung
in Wien. Erst durch Morelli und Frizzoni, Frimmel, Bredius und Woermann
scheint man sich um die Wende des Jahrhunderts wieder an Magnasco zu
erinnern, bis unlängst Valentiner (1911), der aber Stefano mit Alessandro
noch verwechselt, Jacobsen und Voß, Swarzenski, Glück und — widerstrebend
— sogar Bode mit Aufsätzen und Neuerwerbungen sich irgendwie in ein
Verhältnis zu diesem von mir neuentdeckten Meister und Mitschöpfer des
Rokokos Italiens setzen. Fortsetzung folgt
43
6*