Zakład Architektury Polskiej i Historii Sztuki <Warschau> [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki i Kultury — 7.1939

Nr. 1
Dettloff, Szczęsny: Kościól w Dobrzycy: Przyczynek dokumentarny do dziejów polskiego budownictwa drewnianego

(3)

KOŚCIÓŁ W DOBRZYCY

prezbyterium przez kratę ażurową przy-
czyniło się znacznie do podniesienia
estetycznego wyglądu tej części ko-
ścioła, szczególnie jako dobre tło dla
barokowego ołtarza. Poza tymi zmia-
nami jednakże, podyktowanymi wzglę-
dami czy to praktycznymi czy też
estetycznymi, zachował się wystrój
wnętrza, wcale bogaty i zajmujący
artystycznie, prawie nie tknięty.
Tyle o dziejach i dzisiejszym wy-
glądzie kościoła w Dobrzycy, by móc Ryc- 2- Fcł■ K- AikUmcz
się łatwiej zorientować w głównym tego
artykułu zadaniu, mianowicie w dokładnych wiadomościach archiwalnych
o budowie świątyni i jej zdobieniu, jak go podają szczegółowe kontrakty z po-
szczególnymi rzemieślnikami i artystami.

Akcja ks. Łukomskiego około odbudowy widocznie doszczętnie zgorzałego
kościoła dobrzyckiego zaczyna się od sprzedaży, uratowanych sreber kościelnych,
na którą dostaje pozwolenie pismem Kurii biskupiej w Poznaniu z d. 8 stycznia
1778, brzmiącym jak następuje:

Consensus vendendi Argenteriam in exaedificationem Ecclae Parlis Dobrzycen conflagratae
convertendi. 1778.
Anno Domini Millesimo- Septingentesimo Septuogesimo Octavo. Die vero Mercurij Sep-
tima Mensis Januarij.
Perillustris et Reverendissimus Dominus Josephus Korytowski UJD Canonicus Metro-
politanus Gnesnensis et Cathedralis Posnaniensis Iudex Surrogatus annuendo petitis Illustris
et Adm Rndi Stanislai Łukomski Ecclesiae Parochialis Dobrzycensis Praepositi ad se factis
habitoąue respectu antę tres Menses conflagratae ejusdem Ecclesiae argenteriam dictae Eccle-
siae, ut pote vestes Quatuor Coronas Majores Tres Minores Sex Cathenulam unam cum Cruce
Lampadem vetustam et ad usum minime valentem unam Calices Tres cum suis Patenis, Cru-
cem Parvam unam cum lapidibus vitreis Partes in nubibus duas et Radios aliam partem laminis
alias blachę od Ładownicy aliasą particulas in numero Quinquaginta unam per Honoratum
Theophilum Fleck Civem Aurifabrum juratum Posnaniensem de suo Consensu in unum lique
factam ad Quinquaginta Octo Marcas probe Nonae ascendens quamlibet Marcam ad Triginta
Sex Florenos Polonicales taxatam divendendi Summamąue pro eadem argenteria Duo Millia
Octuaginta Octo Florenos Polonicales efficientem in exaedificationem novae Ecclesiae Paro-
chialis Dobrzycensis in loco conflagratae convertendi lapidemque angularem imponendi (salvo
calculo tam de pretio pro ejusmodi Argenteria quam piis oblatis et collectis in Officio praesenti
in spatio Unius Anni ac Mensium Sex praestando) facultate dedit et concessit prout ex Decreti
sui vigore ad praemissa mediante Praesente Me Thoma Jągrowski Sacrae Regiae Majestatis
Secretario Apostolico et Consistorij Generalis Posnaniensis Substituto Notario. Ex Actis Con-

1#