Zakład Architektury Polskiej i Historii Sztuki <Warschau> [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki i Kultury — 7.1939

Nr. 2
Markiewicz, Maria: Ikonografia jako wyraz myśli religijnej, ujętej w ramy architektury kościoła starochrześcijańskiego

M. MARKIEWICZ

(ii)

Ryc. 135. Wnętrze mauzoleum Galii Placidii

Poza tym dekoracja baptysteriów ideologicznie łączy się z kultem sprawo-
wanym w tym miejscu. Niektórzy z autorów widzą nawet w oktogonalnej formie
baptysteriów wpływ symboliki liczb, występujących w pismach różnych Ojców
Kościoła (głównie u św. Augustyna). — Liczba osiem równałaby się „Życiu
Nowemu" *), osiągalnemu jedynie przez chrzest.
W Mauzoleum Galii Placidii w Rawennie z V wieku (ryc. 135) idea zawarta
w całości dekoracji, jasna i zwarta, odnosi się do zbawienia. W kopule na tle
gwiazd unosi się obraz krzyża, który ujrzał na niebie Konstantyn i w imię którego
zwyciężył. Krzyż ten przedstawia nie tylko symbol zwycięstwa i chwały, ale
przede wszystkim Kościoła Niebieskiego. Poniżej w rogach kopuły umieszczono
symbole czterech Ewangelistów, których ewangelie stanowią podwaliny Ko-
ścioła, podobnie jak nauki znajdujących się poniżej na ścianach Apostołów.
Obrazy w lunetach wskazują sposoby osiągnięcia Królestwa Niebieskiego: dwa
jelenie zdążające do Źródła Życia — chrzest z wody, święty Wawrzyniec
z krzyżem i atrybutem swego męczeństwa — chrzest z krwi oraz Dobry Pa-
sterz między owieczkami wybranymi przez chrzest.
W Baptysterium Ortodoksów w Rawennie z V wieku całość dekoracji
wiąże się ściśle z kultem tu sprawowanym. W kopule umieszczono w medalionie
scenę chrztu w Jordanie otoczoną fryzem Świętych i Apostołów niosących

ł) E. MAŁE, L’art religieux en France, Paris 1924, str. 13.