Polska Akademia Umieje̜tności <Krakau> / Komisja Historii Sztuki [Hrsg.]; Polska Akademia Nauk <Warschau> / Oddział <Krakau> / Komisja Teorii i Historii Sztuki [Hrsg.]
Folia Historiae Artium — 8.1972

Śnieżyńska-Stolot, Ewa: Ze studiów nad ikonografią Legendy św. Stanisława Biskupa
odrzucić przewijające się w literaturze hipotezy,
które wiążą powstanie wspomnianej trumny kolejno
z Elżbietą Łokietkówną i królową Jadwigą42. Do-
kładniejszy wygląd trumny znany jest dzięki opi-
sowi zawartemu w wizytacji biskupa Andrzeja

Trzebickiego, gdzie określono ją jako dar bł. Kingi43.
Według tego opisu dłuższe jej boki podzielone
były na sześć pól, a krótsze na dwa pola. Górna
część trumny, mająca zapewne kształt czterospa-
dowego dachu, była rozczłonkowana ośmioma po-

42 Kodeks dyplomatyczny katedry krakowskiej iw. Wacława,
wyd. F. Piekosiński (Monumenta Medii Aevii Historica, I,
cz. 1, Cracoviae 1874, s. 201-202) „[...] Et nichilominus quia
sancta et salubris est cogitacio pro defunctis exorare, [...] vigi-
lias IX leccionum et missam defunctorum cottidie, dominicis
et dupplicium festivitatum diebus duntaxat exceptis, dicere
et cantare devote sine intermissione et negligencia ąualibet
teneantur verumtamen pium et racioni consonum fore dinosci-
tur, ut ad spiritualia onera deputati seu electi, preter divinam
mercedem, quam inde merito debent sperare, aciam temporalis
subsidij premia subseąuntur, totum Offertorium seu oblacio-
nes, quod vel que ad honorem dei et reverenciam beati Stanislai
martiris gloriosi super caput eius in duabus festivitatibus,
scilicet Natalis et translacionis ipsius, a vigilia cuilibet usque
ad Octavas inclusive computando, et id quod super Tumbam
seu sepulcrum eiusdem sancti, necnon super reliquias et al-

taria aliorum sanctorum in eadem ecclesia quandocumque et
quibuscumque diebus ponentur seu offerentur...". — Pol-
kowski, o.c, s. 25 opierając się na wzmiance w „Acta Acto-
rum" z r. 1633, a także na L. Łętowskim, Katalog biskupów,
prałatów i kanoników, I, Kraków 1852, s. 35 oraz tegoż, Ka-
tedra krakowska na Wawelu, Kraków 1859, s. 20, przypisywał
fundację trumny Św. Stanisława Elżbiecie Łokietkównie.
Wojciechowski, o.c, s. 88, a także A. Bochnak, Pruskie
rzemiosło artystyczne w Polsce (Studia Pomorskie, II, 1957,
s. 84) wiązali powstanie tej trumny z osobą królowej Jadwigi.
Wojciechowski opierał się przy tym na następującej wzmiance
w Roczniku Świętokrzyskim, s. 68, przyp. 1: „Hedvigis, que
jacet ante cimborium cooperuit argento deaurato sepulchrum
eius [sancti Stanislai]", która może jednak odnosić się do odno-
wienia istniejącej już trumny św. Stanisława.

43 Acta visitationis... A. Trzebicki, II, sygn. 52, s. 394-

13 — Folia Historiae Artium, t. VIII