Polska Akademia Umieje̜tności <Krakau> / Komisja Historii Sztuki [Hrsg.]; Polska Akademia Nauk <Warschau> / Oddział <Krakau> / Komisja Teorii i Historii Sztuki [Hrsg.]
Folia Historiae Artium — 8.1972

Śnieżyńska-Stolot, Ewa: Ze studiów nad ikonografią Legendy św. Stanisława Biskupa
11. F. Fromiller, Bolesław Śmiały w czasie pracy w kuchni klasztornej, fresk z r. 1746. Osjak, kościół Wniebowzięcia Matki Boskiej

(fot. S. Hartwagner).

lami. Poczynając od boku zachodniego wizytacja
wymienia sceny: „Orły zbierające ciało św. Stani-
sława", trzy sceny nierozpoznane, określone jako
„sześć osób", „pięć osób", „dwie osoby", z kolei
„trzy osoby, jedna Piotrowin z sarkofagiem". Na
wschodnim boku trumny przedstawiono pięć ko-
lejnych scen: „dwie osoby, jedna bez głowy",
„osoba jedna w małym grobie", „trzy osoby, jedna
niesie głowę", „dwie osoby", „dwie osoby", a szósta,
ostatnia na tym boku nie przedstawiała „żadnej

osoby". Boki krótsze trumny ozdobione były
„znakami orłów" i „czterema osobami" na boku
północnym, a pięcioma na boku południowym. Pola
górnej części trumny wypełniały wizerunki bisku-
pów. Przytoczony opis, wprawdzie bardzo nie-
dokładny, pozwala ustalić, że Legenda św. Stani-
sława była przedstawiona na trumnie aż w piętnastu
scenach. Wielofigurowe kompozycje na zachodnim
boku trumny, stanowiącym jej „fasadę", z których
dwie zostały dokładnie określone, ukazywały za-

400, „[...] tumba [...] eadem sacras reliąuias continens longitu-
dinis circiter trium cubitorum, latitudinis vero unius et alterus
medii, in parte inferiori altitudinis trium circiter palmarum,
non pure argentea, sed tantum tabulis seu laminis argenteis
inauratis, historiam gloriosi martyrii sancti pontificis operę
fusivo repraesentatibus omnia, ex parte circumducta, et ąuidem
a latere... altaris sacelli extant tabulae sex in prima a parte

evangelii aąuilae tres corpus sancti Stanislai dissectum in unum
congerentes, in secunda personae sex, in tertia personae quin-
quae, in ąuarta personae duae, in ąuinta personae tres una
Petrovini cum sarcophago, in sexta personae duae repraesentan-
tur a latere vero versus majorem chorum itidem a parte inferiori
extant tabulae sex in ąuarum prima a parte evangelii personae
duae una absąue capite, in secunda persona una altera in tumbę-