Modus: Prace z historii sztuki — 4.2003

Recenzje
Walczak, Marek: Sztuka w Górnych Łużycach za panowania Jagiellonów. Sesja naukowa zorganizowana w dniach 16-19 maja 2001 przez Geisteswissentschaftliches Zentrum Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas e. V. (GWZO) w Lipsku
RECENZJE

Sztuka w górnych łużycach za pa-
nowania jagiellonów. Sesja naukowa
zorganizowana w dniach 16-19 maja 2001
przez Geisteswissenschaftliches Zentrum
Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas e.V.
(GWZO) w Lipsku.

W początkach r. 1999 lipski ośrodek na-
ukowy Geisteswissenschaftliches Zentrum
Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas roz-
począł realizację nowego, ambitnie zaryso-
wanego projektu naukowego. Poszukując
tematu, który zaangażowałby badaczy z całej
Europy Środkowej i dał im możliwość pro-
wadzenia wielotorowych, interdyscyplinar-
nych badań naukowych wybrano dynastię
Jagiellonów w czasach, kiedy jej przedsta-
wiciele zasiadali na tronach Królestw Pol-
ski, Czech i Węgier, dzierżąc równocześnie
tron wielkoksiążęcy w Wilnie. Nowy projekt
rozpoczęła sesja naukowa (28 stycznia -1 lu-
tego 1999) zorganizowana „na neutralnym
gruncie" - w Norymberdze, której owocem
stał się pokaźny tom zawierający 44 refera-
ty, wydany pod auspicjami i w serii nauko-
wych monografii Germanisches Nationalmu-
seum1. Szczególne zainteresowanie projek-

tem ze strony badaczy czeskich spowodowa-
ło, że kolejne spotkanie odbyło się w Kutnej
Horze (21-24 września 2000) i poświęcone
zostało ziemiom Korony Czeskiej i jej są-
siadom w czasach królów jagiellońskich, to
jest w latach 1471-1526". W trakcie trwania
sesji zaprezentowano 38 referatów poświę-
conych nader różnorodnym zagadnieniom.
Tak jak we wszystkich działaniach lipskiego
instytutu, cechą szczególną tego kolokwium
stało się szerokie, interdyscyplinarne podej-
ście dopuszczające wystąpienia przedstawi-
cieli różnych dyscyplin nauk humanistycz-
nych. Wobec wszechobecnej specjalizacji,
takie podejście wydaje się szczególnie godne
pochwały.

Kolejną godną podkreślenia cechą Ja-
giellońskiego" projektu stał się nacisk po-
łożony na badanie terenów „granicznych"
- miejsc, które dzięki swojemu naturalnemu
położeniu wpisały się w dzieje wielu naro-
dów. Twórcy i koordynatorzy programu nie
mogli uniknąć zagadnień budzących emocje,
zagrożonych brakiem obiektywizmu a nawet
obarczonych skazą nacjonalizmów3. Próbą
zmierzenia się z trudnym problemem stała

Die Jagiellonen. Kunst und Kultur einer europdischen Dynastie an der Wende zur Neuzeit, hrsg.
von D. Popp, R. Suckalc, Nurnberg 2002 (=Wisscnschaftlichc Bcibandc zum Anzeigcr des Germanischen
Nationalmuscums, Bd. 21).

~ Die Lander der bómischen Krone und ihre Nachbarn zur Zeit der Jagiellonenkónige (1471—1526).
Kunst-Kultur-Geschichte, Internationales Kolloquium, materiały z sesji w druku.

3 Przykładem takiej, budzącej olbrzymie emocje badaczy tematyki pozostaje wciąż historia i sztuka
Spiszą. Dowiodła tego w sposób bolesny dyskusja towarzysząca - niezwiązanej z lipskim projektem - mię-
dzynarodowej sesji naukowej w Lewoczy w końcu r. 2002.