Modus: Prace z historii sztuki — 4.2003

Recenzje
Walczak, Marek: Sztuka w Górnych Łużycach za panowania Jagiellonów. Sesja naukowa zorganizowana w dniach 16-19 maja 2001 przez Geisteswissentschaftliches Zentrum Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas e. V. (GWZO) w Lipsku
śnie wprowadzenie do badań nad wciąż mało
poznaną twórczością wrocławskiego mistrza
Bncciusa Gauszke12. Autor skoncentrował
się na zagadnieniu naturalizmu w twórczo-
ści Gauszkego ukazując je na szerokim tle
postgerhaertowskiej tradycji w rzeźbie koń-
ca w. XV. Referat Kaczmarka stanowił głos
w dyskusji na temat twórczości Hansa z Oło-
muńca13.

Kolejną parę tworzyły teksty Petra Hla-
vacka (Praga) i Jakuba Kostowskiego (Wro-
cław), badaczy od lat specjalizujących się
w badaniach nad historią i kulturą zakonu
bernardynów. Hlavaćek omówił zagadnie-
nia historyczne i administracyjne związane
z łużyckimi klasztorami obserwantów, które
wchodziły w skład śląsko-łużyckiej kustodii
Goldberg („Custodia Aurei Montis") i pro-
wincji franciszkańskiej Saxonia14. Kostow-
ski zajął się wyposażeniem świątyń bernar-
dyńskich we Wrocławiu, Jaworze i Kamień-
cu, starając się odtworzyć programy ikono-
graficzne ich dekoracji15. Komparatystyczne
ujęcie tego zagadnienia uzasadniał zbliżony
czas powstania klasztorów i przyczyny ich
fundacji - reakcja Kościoła na wystąpie-
nia Husytów. Programy nastaw ołtarzowych
świątyń we Wrocławiu i Kamieńcu odnosi-
ły się do aktywności misyjnej obserwantów
oraz do walki z niewiernymi. W Jaworze
program ikonograficzny dekoracji malarskiej
służył propagowaniu bernardyńskiej poboż-
ności pasyjnej. W dekoracji przywołanych
świątyń wielką rolę odgrywały też kulty
śś. Bernardyna ze Sieny i Jana Kapistra-
na. Archaizujący charakter stylowy budowli
bądź ich wyposażenia miał wprowadzać od-
niesienia do czasów przedhusyckiej świetno-

ści Kościoła i „starej" franciszkańskiej tra-
dycji zakonu.

Ostatni blok referatów dotyczył kilku
najwybitniejszych dzieł sztuki, których kla-
sa i znaczenie uzasadniały ujęcie monogra-
ficzne. Znany powszechnie zespół małej
Jerozolimy w Górlitz to z pewnością jeden
z najciekawszych przykładów późnośrednio-
wiecznej pobożności pasyjnej. W swym wy-
stąpieniu Till Meinert (Berlin) przypomniał
stan naszej wiedzy na ten temat, pokazując
równocześnie, że trudno będzie wnieść do
tych badań coś nowego16. Wystąpienie An-
geliki Dtilberg (Drezno) dotyczyło dzieła
mało jak dotąd znanego, a ze wszech miar
zasługującego na gruntowną analizę17. Oko-
ło r. 1512 Hans Frenzel, wpływowy zgorze-
lecki kupiec, kazał ozdobić malowidłami
ściennymi niewielką salę w swej kamieni-
cy przy Untermarkt nr 5, która służyła mu
za prywatne oratorium. Niewielkie wnętrze
zostało nakryte kolebką z malowanym skle-
pieniem sieciowym, które nałożono na blę-
kitno-zielone, ukwiecone tło. Dekoracja
kwiatowa układa się w wieńce różnej wiel-
kości, a w partiach imitujących lunety two-
rzy olbrzymie bukiety przewiązane rozwia-
nymi w różne strony szarfami. Dolne partie
ścian obiega namalowany iluzjonistycznie
kamienny parapet, na który narzucono czer-
wone i żółte, ornamentowane owocem gra-
natu dywany. Wrażenie przestrzeni potęgu-
ją profilowane krawędzie parapetów, per-
spektywiczne nisze, a nade wszystko drobne
przedmioty codziennego użytku rozrzucone
w nieładzie wzdłuż całej kompozycji (il. 3).
W ścianach tarczowych znajdują się wielkie
kompozycje ukazujące Pokłon Trzech Króli.
Świętą Rodzinę, Matkę Boską Apokaliptycz-

M. Kapustka, Briccius Gauske - einige Yorbemerkungen zum Werk des Bildhauers.
R. Kaczmarek, Hans von Ohniitz - das offene Problem.
14 P. Hlavaćck, Das Bóhmische Vikarial der Franziskaner-Observanten und ihre Klóster in der Lau-

siłz.

J. Kostowski, Die Ausstaltimg der Franziskaner-Observanten Kirchen in Wrocław (Breslau), Jawor
(Jauer) und Kamenz. Ikonographische Programme.

16 T. Meinert, Das Heilige Grab in Górlitz.

17 A. Dtilberg, Die Wandmalereien in der ..Schatzkammer" des Hans Frenzel.