Modus: Prace z historii sztuki — 14.2014

Betlej, Andrzej: Kronika Instytutu Historii Sztuki UJ za rok 2013

1. Medal Instytutu Historii
Sztuki UJ. Fot. Wojciech
Walanus

odznaczenia nastąpiło 11 października 2013 r. w domu wyróżnionego
przez Wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Małgorzatę
^ Omilanowską.

• ramach VI edycji Nagrody Województwa Małopolskiego „Ars
Quaerendi” za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji
kultury nagrodzeni zostali dr hab. Andrzej Betlej oraz mgr Agata
Dworzak.

• 22 listopada Rada Naukowa Instytutu Historii Sztuki UJ usta-
nowiła honorowe wyróżnienie „Medal Instytutu Historii Sztuki
Uniwersytetu Jagiellońskiego”.

• 25 listopada mgr Piotr Pajor otrzymał Nagrodę Miasta Krakowa
w kategorii „Wyróżnienie za najlepszą pracę dyplomową”, za pracę magi-
sterską Przemiany koncepcji układu przestrzennego katedry krakowskiej w latach
1305-1364, napisaną pod kierunkiem dr. hab. Marka Walczaka.

30 listopada odbyła się uroczystość wręczenia Medalu Instytutu Historii Sztuki
Uniwersytetu Jagiellońskiego (il. 1) emerytowanym pracownikom Instytutu:
Pani Profesor Klementynie Żurowskiej oraz Panu Profesorowi Adamowi
Małkiewiczowi. Trzeci z Wyróżnionych, Profesor Jerzy Gadomski, ze względu
na stan zdrowia, otrzymał medal w domu.

30 listopada odbyła się uroczystość wręczenia Nagrody im. Mariana Soko-
łowskiego za najlepszą pracę z historii sztuki obronioną na uczelniach kra-
kowskich, połączona z uroczystą graduacją magistrów Instytutu. Pierwszym
laureatem Nagrody została mgr Joanna Utzig za pracę Czternastowieczne
witraże w kościele katedralnym p.w. Wniebowzięcia NMP we Włocławku. Wy-
brane zagadnienia formy i treści, napisaną pod kierunkiem dr. hab. Marka
Walczaka.

Wydarzenia

• Stworzono nową stronę internetową Instytutu oraz czasopisma „Modus. Prace
z Historii Sztuki”.

• W dniach 18-20 kwietnia 2013 r. Instytut wraz z Instytutem Historycznym
UW oraz Kołem Naukowym Studentów Historii Sztuki UJ zorganizował
ogólnopolską konferencję naukową Patronat artystyczny Jagiellonów (il. 2).
Referaty wygłosili: Przemysław Mrozowski (Warszawa), Wizerunek króla
w systemie reprezentacji władzy, Mateusz Grzęda (Kraków), Głowy Wawel-
skie: znaczenie i oddziaływanie; Anna Wyszyńska (Kraków), Jagiellonowie
a XVI-wieczna moda europejska. Strój jako element kreowania wizerunku
władcy na przedstawieniach z epoki; Zenon Piech (Kraków), Herby jagiel-
lońskie jako znaki fundacji, donacji i własności oraz nośniki treści ideowych;
Krzysztof Czyżewski (Kraków), Fundacje Jagiellonów w skarbcu katedry na
Wawelu; Tomasz Olszacki (Łódź), Fundacje rezydencjonalno-obronne z okresu
panowania Jadwigi Andegaweńskiej i Władysława Jagiełły: zarys problematyki;
Jerzy Serafin (Wrocław), Pałac królewski na zamku w Szydłowie i jego wystrój
kamieniarski: domniemana fundacja pierwszego z Jagiellonów i zapomniany
epizod z dziejów gotyku w Polsce; Piotr Pajor (Kraków), Kościół Bożego Ciała
w Poznaniu i zagadnienie działalności fundacyjnej Władysława Jagiełły; Mał-
gorzata Smorąg Różycka (Kraków), Królowa Anna Cylejska - zapomniana
patronka malowideł w katedrze sandomierskiej; Marcin Walkowiak (Poznań),

KRONIKA INSTYTUTU HISTORII SZTUKI UJ ZA ROK 2013