Novensia: Studia i Materiały — 4.1992

Kronika
Press, Ludwika: Komunikaty z Novae
KOMUNIKATY Z NOYAE

A. Podczas kolejnej kampanii archeologicznej w Novae przyjechał
z Tyrnowa nowo mianowany konserwator naczelny, inż. Iwanow, żeby
zorientować się w pracach czekających go na tym stanowisku ar-
cheologicznym, gdyż, zgodnie z umową, odsłonięte przez nas obiekty
konserwuje miejscowa służba konserwatorska. Poznał stan odsłonię-
tych budowli w północno-zachodniej części naszego sektora, na od-
cinku IV i wysłuchał naszych sugestii o możliwości założenia lapi-
darium w dobrze zachowanej części budowli z portykami. Zapalił się
nawet do idei podźwignięcia murów późnorzymskich, sięgających sto-
sunkowo wysoko oraz przykrycia dachem łaźni i szeregu wnętrz za-
chodnich (F-I). Będzie to akcja pożyteczna z dwóch powodów: zabez-
pieczy obiekt przed zniszczeniem i umożliwi ekspozycję cennych za-
bytków epigraficznych, detali architektonicznych i in.
Inż. Iwanow jest autorem interesująco pomyślanej budowli
ochronnej nad grobowcem odkrytym w Szwesztari.Prace nad jej re-
alizacją są w toku.
B. Niektórzy uczestnicy Ekspedycji Archeologicznej UW w Novae w
1985 r. (L.Press, J.Kolendo, T.Sarnowski, P.Dyczek) wzięli udział
w międzynarodowych konferencjach zwołanych przez archeologów buł-
garskich do Widin (Ratiaria) i do W.Tyrnowa. Referaty przed-
stawione w Widin ukazały się w Ratiariensia (Bolonia) w 1987 r. ,
materiały z Tyrnowa zostały też opublikowane (Acta Centri
Historiae. Terra Antiąua Balcanica I, Tyrnowo 1986, pod redakcją
A.Fola, W.Ziwkowa i N.Niedziałkowa).

L.P.