Novensia: Studia i Materiały — 11.1998

Gręzak, Anna; Lasota-Moskalewska, Alicja: Szczątki zwierzęce z principia w Novae z I w. n. e.
Anna Gręzak, Alicja Lasota-Moskalewska

SZCZĄTKI ZWIERZĘCE Z PRINCIPIA W NOVAE
Z IW.N.E.

Wstęp

Omawiane tu szczątki zwierzęce pochodzą z budowli rzymskiej komendantury
legionowej (principia), badanej przez T. Sarnowskiego. Znaleziono je w zasypie jamy
wraz z materiałem z okresu klaudyjsko-nerońskiego.

Materiał i metody

Analizowany materiał osteologiczny liczy 236 szczątków zwierzęcych. W trakcie
identyfikacji archeozoologicznej nie udało się rozpoznać przynależności zoologicznej
14 z nich, co stanowi 6,4%. Niski odsetek szczątków nie zidentyfikowanych wynika
z bardzo dobrego stanu zachowania kości. W nikłym stopniu zniszczyły je czynniki
glebowe, nie były także celowo rozdrobnione przez człowieka. Mimo to nie ma
wątpliwości, że stanowią one resztki pokonsumpcyjne, ponieważ występują na nich
ślady jednoznacznie związane z rozbiorem tuszy.
Analiza szczątków miała na celu określenie przynależności gatunkowej i anato-
micznej, ustalenie wieku i odtworzenie morfotypu zwierząt oraz obserwację śladów
występujących na kościach. Wiek zwierząt oznaczono na podstawie uzębienia
(Lutnicki, 1972) oraz stopnia zrośnięcia trzonów i nasad kości długich (Kolda, 1936).
Badania osteometryczne przeprowadzono metodąDriesch (1976). Przy odtwarzaniu
morfologii bydła posłużono się metodą punktową (Lasota-Moskalewska, 1980).
Wysokość w kłębie konia obliczono korzystając ze współczynnika Kiesewaltera
(Driesch, Boessneck, 1974).