Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 14.2015

Kulawczuk-Szostek, Dorota: Georg Theodor Schirrmacher: architekt między Gdańskiem, Berlinem a Hamburgiem
Dorota
Kulawczuk-
-Szostek

Kunsthalle od razu zostaną dobudowane dwa północne jednokondygnacyjne
skrzydła. Prostokątne okna na osi skrzydeł zastąpiono niszami z posągami.
Do północno-zachodniego skrzydła dodano boczne wejście i umieszczono
tam dodatkową klatkę schodową prowadzącą do piwnicy. Zasadniczo roz-
kład pomieszczeń nie został zmieniony, wprowadzono jedynie dalsze podziały
na mniejsze pomieszczenia wystawowe, dostosowując je do prezentowania nie-
wielkich dzieł sztuki, obrazów i grafik. Zmieniono zupełnie sklepienia i dach
budynku. Na piętrze pomieszczenie w przednim trakcie otrzymało sklepienie
kolebkowe z niewielkim świetlikiem, natomiast główne pomieszczenie gale-
ryjne w tylnym trakcie - sklepienie zwierciadlane o zmniejszonym w stosunku
do poprzedniego projektu świetlika. Zaproponowany w pierwszym projekcie
dach pogrążony zastąpiono bardzo niskim dachem czterospadowym o prawie
płaskim profilu.

II. 13. Georg Theodor Schirrmacher, Herman von der Hude, Kunsthalle w Hamburgu. Widok
perspektywiczny, 1868, strona z Atlas zur Zeitschrift fur Bauwesen, hrsg. v. G. Erbkam, Jg. 18,
1869, BI. 1

Fasada budynku została utrzymana w stylu nawiązującym do włoskie-
go renesansu. Malarskie fryzy zastąpiono płycinami. W ich centrum znaj-
dowały się tabliczki z nazwiskiem osoby przedstawionej w niszy poniżej.
Nisze i tonda z wizerunkami artystów powtarzają się w wielu miejscach ele-
wacji, m.in. na dekoracyjnych narożnikach, których zadaniem jest akcen-
towanie korpusu budynku i skrzydeł. Narożniki są zdobione płycinami
z tondami i ornamentalno-figuralną dekoracją rzeźbiarską, płyciną z na-
zwiskiem artysty i niszą z jego posągiem. W attyce, w narożach rozmiesz-
czono nisze z figurami artystów, architektów i rzeźbiarzy. Wiele dekoracji