Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 14.2015

Posłuszna, Anna: Funkcjonalny kompleks obsługi emigrantów: architektura Etapu Emigracyjnego w Gdyni
Anna Posłuszna

Funkcjonalny kompleks obsługi emigrantów.
Architektura Etapu Emigracyjnego w Gdyni

Obóz Emigracyjny w Gdyni (zwany też Etapem Emigracyjnym) to obiekt uni-
katowy. Zaprojektowane ściśle według precyzyjnych wyliczeń założenie, per-
fekcyjnie wpisujące się w hasło higieny obecne w architekturze dwudziestole-
cia, jest jedyną tego typu inwestycją w Polsce. Jej zadaniem było nowoczesne
i higieniczne obsłużenie mas ludzi przybywających z całej Polski do Gdyni,
aby wyemigrować za ocean.
Kompleks jest ważnym elementem architektonicznej spuścizny Gdyni,
mimo że nie rzutuje na jej ogólny obraz, ponieważ został usytuowany na uboczu.
Jego istota tkwi nie tyle w wartościach estetycznych, ile w bardzo nowoczesnym
i profesjonalnym podejściu architektów do tak nietypowego tematu. Jest to jeden
z kilku obiektów wpisujących się w nurt funkcjonalizmu w mieście, reprezentu-
jących architekturę raczej skromną, ale to skala i rozmach całego niezrealizowa-
nego kompleksu czynią Etap Emigracyjny założeniem niezwykłym (il. 1).

II. 1. Gdynia, Obóz Emigracyjny, budynek dezynfekcyjno-kąpielowy, elewacja północna
i wschodnia, lata trzydzieste XX w., fot. Muzeum Miasta Gdyni

Wstrzymany wybuchem pierwszej wojny światowej dynamiczny ruch emi-
gracyjny z terenów Rzeczpospolitej odżył po odzyskaniu przez Polskę nie-
podległości. Rząd, początkowo przeciwny wychodźstwu z kraju, stopniowo