Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 17.2018

Sobecka, Anna: Świat zwierząt Daniela Schultza
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung

Świat
zwierząt
Daniela
Schultza

II. 12. Daniel Schultz, Jastrząb i czaple, Stara Pinakoteka w Monachium, fot. Anna Sobecka

Jana Fyta, pod względem malarskim przypomina obrazy Schultza, szczególnie
Polowanie na kaczki i zaginioną Walkę psa z ptakiem. Swoiste pokrewieństwo
widoczne jest w zastosowaniu kurtyny, oddaniu trzcin, kwiatów oraz w spo-
sobie potraktowania upierzenia czy w sumarycznym ujęciu pejzażu. Wyda-
je się, że w przypadku tego przedstawienia ponownie mamy do czynienia z wy-
imaginowaną sytuacją. Tu czaple atakuje jastrząb, ale pozycja kaczki leżącej
na grzbiecie czy lot mewy tuż nad ziemią wydają się dalece nienaturalne.
Choć „aktorów” jest tu więcej niż na poprzednich obrazach, spłycenie prze-
strzeni obrazu daje poczucie skupienia na szczególe, wystudiowania kompo-
zycji i póz zwierząt.
Analogiczne rozwiązanie przestrzeni obrazowej, podobne do wszystkich
omawianych wyżej prac animalistycznych Schultza, dostrzegamy także w dwóch
dziełach ze zbiorów Muzeum Sztuk Pięknych w Gandawie. Pierwsze z płócien
wiązane jest z Snydersem (ił. 13). Obraz Młody dzik pochwycony przez psa myśliw-
skiego (płótno, 102,5 x 131,5 cm) został kupiony do zbiorów muzeum w 1914 r.,
a wpisany do inwentarza dopiero po pierwszej wojnie światowej. Pierwotnie ta nie-
sygnowana praca wiązana była z de Vosem. Dopiero w późniejszych katalogach
określano ją jako dzieło Snydersa, datowane na lata około 1630-164039. Helia
Robels umieszcza ją w katalogu jako wariant większej i bardziej rozbudowanej

39 Robels, Frans Snyders..., s. 329, kat. 228; por. także: https://www.mskgent.be/en/artists/
frans-snijders [dostęp: 15.09.2018]; Arnout Balis, Robert Hoozee, 200 jaar verzamelen. Collec-
tieboek Museum voor Schone Kunsten Gent, Gent-Amsterdam 2000, s. 272.