Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 17.2018

Sobecka, Anna: Świat zwierząt Daniela Schultza
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung
w Rosji, poddany został ostatnio kom-
pleksowym badaniom. Przeprowadzo-
ne przez Ludmiłę Siagajewą konsulta-
cje i analizy historyczno-artystyczne,
a także badania technologiczne pod
kierunkiem Tatiany Wasiliewnej Mak-
simowej wskazały na autorstwo sie-
demnastowiecznego mistrza, znającego
technikę i sposób pracy malarzy złote-
go wieku. Ustalenia dotyczące datowa-
nia obrazu na drugą połowę XVII w.
zostały potwierdzone poprzez analizę
podobrazia i struktury gruntu (złożo-
nego z dwóch warstw: brązowej i sza-
rej). Sposób malowania obrazu jest
analogiczny do wielu dzieł Schultza.
Na nowo odczytany pod mikroskopem
monogram „Dsl6...” (il. 15a) także po-
twierdza autorstwo artysty.

11.15b. Monogram na obrazie z Kuskowa, Pałac
Kuskowo w Moskwie, fot. Muzeum - Pałac Kuskowo

Bąk ukazany wraz z czaplą i zającem w błotnisto-kamiennym otoczeniu zaro-
śli przywodzi na myśl zarówno zaginiony obraz gdański (il. 11), jak i walkę zwie-
rząt z Gandawy (il. 13). We wszystkich przypadkach artysta ukazał wewnętrzną
stronę rozwiniętych skrzydeł bąka, na które pada światło - widzowie mają

w ten sposób możliwość podziwiania bogatego upierzenia. Czapla pojawiła się
już na obrazie z Monachium (il. 12). Nowością jest tu postać królika, na któ-
rego ptactwo wyraźnie patrzy. Zwraca uwagę sposób opracowania fragmentów
pejzażu i roślinności. Przestrzenna perspektywa na obrazie z Kuskowa została
zbudowana w sposób analogiczny do wymienionych wyżej prac i gdańskiego
obrazu Polowanie na kaczki (il. 3). Charakterystyczne jest również stono-
wane oświetlenie. We wszystkich obrazach animalistycznych Schultza światło
pada z lewej strony i łagodnie oświetla przedstawione zwierzęta, wydobywa-
jąc walorowo niuanse barw ich upierzenia oraz, chciałoby się powiedzieć,
„osobowości”.

Źródła potwierdzają, że malarz stworzył więcej obrazów zwierzęcych niż
te wskazane. Osiemnasto- i dziewiętnastowieczne katalogi aukcyjne wymieniają
dwa kolejne: Ptasie podwórka45, a także wielkoformatowy Armaturenstuck, uka-
zujący broń oraz być może także trofea myśliwskie46.

45 Steinborn, Malarz Daniel Schultz..nr kat. 37, 38.
46 Obraz pojawił się na aukcji dzieł Christiana Hartmana Schródera 10.04.1769, zob. Niels
von Holst, Danziger Kunstkabinette und Kunsthandelbeziehungen im 18. Jahrhundert, „Mitt-
eilungen des Westpreussichen Gechichtsvereins” 1934, Bd. 33, H. 3, s. 63; Steinborn, Malarz
Daniel Schultz..., nr kat. 41. „Grofi Armaturenstuck” ze zbiorów Schródera nie może być tożsamy