Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 17.2018

Sobecka, Anna: Świat zwierząt Daniela Schultza
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung

Świat
zwierząt
Daniela
Schultza

II. 17. Daniel Schultz, Bajka o kocie doktorze, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Pracownia
Grafiki, fot. Muzeum Narodowe w Gdańsku

przywodzą na myśl malarskie oraz gra-
ficzne prace artysty. Wizerunki tych
egzotycznych okazów nie mają jednak
odpowiednika w żadnym ze znanych
obrazów. Nic nam także nie wiadomo
o dalekich podróżach artysty. Schultz
mógł skopiować przedstawienia tych
niewystępujących w Europie zwierząt
ze szkicowników artystów odwiedza-
jących egzotyczne kraje bądź z grafik,
podobnie jak to czynił Samuel Nie-
denthal (1620-1665)51.
Akwarela Schultza mogła powstać
na użytek własny malarza lub być
częścią większego zespołu rysunków
naukowych. Artysta mógł ją wyko-
nać w odwiedzanej pracowni malarza
lub gabinecie uczonego. Niezależnie

11.18. Daniel Schultz, Szkice zwierząt,
Muzeum Narodowe w Poznaniu, Gabinet
Rycin, fot. Muzeum Narodowe w Poznaniu

51 Sugerowano, że Schultz, podobnie jak Niedenthal, stworzył rysunkowe wyobrażenia
ptaków, które miały być później wykorzystane w naukowym opracowaniu Jacoba Theodora
Kleina. Por. Carl Theodor von Siebold, Neue Beitrage zur Wirbelthier-Fauna Preufiens, „Preufii-
sche Provinzial-Blatter” 1842, t. 27, s. 420-437. Autorem widzianych przez Siebolda rysunków był
jednak David Schultz czynny w Gdańsku w XVIII w., gdyż jak podaje Gengler jeden z rysunków
był opatrzony sygnaturą „D. Schultz pinx. 1725”.