Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 17.2018

Staręga, Magdalena: Przekształcenia gdańskich obiektów zabytkowych w pierwszej połowie XIX w. w kontekście rodzącej się myśli konserwatorskiej
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung

Prze-
kształcenia
gdańskich
obiektów...

II. 1. Johann Carl Schultz, widok na Dwór Bractwa św. Jerzego, około 1855, MNG, sygn. MNG/
SD/3663/G/29

przeznaczono na lokale mieszkalne na wynajem, a na piętrze, w Sali Mieszczań-
skiej, odbywały się losowania loterii. Wkrótce władze miasta podjęły decyzję
o przystosowaniu ratusza do potrzeb Instytutu Położniczego (Hebammen-
-Institut'). Miał on pełnić funkcję szkoły dla położnych i jednocześnie izby poro-
dowej. W odpowiedzi na te oczekiwania Held przygotował w 1798 r. i 1802 r. pro-
jekty, które zakładały przeprowadzenie zmian zarówno we wnętrzu budynku, jak
i na zewnątrz22. Na parterze pomieszczenia miały zostać dostosowane do potrzeb
szkółki dla położnych, część z nich przeznaczono na mieszkania. Na pierwszym
piętrze rozplanowano salę porodową oraz salę dla hospitalizowanych kobiet.
Architekt planował również silne uproszczenie elewacji polegające na reduk-
cji detalu oraz otynkowaniu ceglanych ścian ratusza. Do bardziej widocznych
zmian uwzględnionych w projekcie należały: likwidacja sygnaturki, modyfikacja

22 Dwa zachowane warianty przebudowy ratusza na Instytut Położniczy różnią się rozpla-
nowaniem wnętrza, zob. APG, Rejencja w Gdańsku 1713-1911, Plany i mapy, sygn. 18/1536,
Ratusz Staromiejski, przebudowa, por. Krause, Das Danziger Theather..., s. 59; Jadwiga Habela,
Ratusz Staromiejski w Gdańsku, Gdańsk 1984, s. 38-39.