Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 17.2018

Staręga, Magdalena: Przekształcenia gdańskich obiektów zabytkowych w pierwszej połowie XIX w. w kontekście rodzącej się myśli konserwatorskiej
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung

Prze-
kształcenia
gdańskich
obiektów...

II. 18. Projekt zakrystii dla kościoła Mariackiego, APG, Konsystorz Ewangelicki w Gdańsku,
sygn. akt 977/1071, Bauten und Reparaturen an der Oberpfarrkirche Sankt Marien in Danzig,
1816-1894, k. 128

utrzymanej w neogotyckiej stylistyce. W ściance przedniej umieszczono wejście
główne o ostrołukowym zamknięciu. Flankowały je dwie blendy dekorowane
ślepymi maswerkami. Wszystkie trzy elementy zostały zwieńczone wimpergami
ze zdobieniem w postaci rozet, maswerków, żabek, zakończonych kwiatonami.
Ścianki zakrystii zdobiły dodatkowo pinakle. Repertuar zastosowanych moty-
wów był obcy w stosunku do rozwiązań gdańskich, widoczna jest natomiast
inspiracja formami gotyckiej katedry w Kolonii.
Podobnie jak kościół Mariacki, wymiany okien doczekał się także inny
gdański obiekt sakralny - znajdujący się przy ulicy Długie Ogrody kościół
św. Barbary, który od momentu powstania w XV w. przeszedł wiele modyfika-
cji. Około 1850 r. do okien wybudowanej w pierwszej połowie XVIII w. nawy
południowej wstawiono neogotyckie maswerki (ił. 19). Nie zrezygnowano przy
tym z pierwotnego kształtu wykroju okien o charakterystycznym, półkolistym
zamknięciu. W efekcie nowe dekoracje były zupełnie pozbawione typowych
dla gotyku ostrych łuków77.
Częściowa regotycyzacja dosięgła także znajdujący się na terenie Starego
Miasta kościół św. Elżbiety. W 1844 r. władze wojskowe odkupiły tę budowlę

77 HI, DSHI100 Drost 11, Barbarakirche, s. 4.