Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 17.2018

Polańska, Anna: Działania artystyczne w gdańskim środowisku fotograficznym promujące fotografię marynistyczną w latach 1948–1981
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung
Anna
Polańska

II. 20. Edmund Zdanowski, Geometria wykreślna, Muzeum Miasta Gdyni, sygn. MMG/HM/
11/2497

zorganizowało kilka plenerów na terenie budowy portu. Zaowocowały one
wystawami, konkursami oraz spotkaniami artystów z pracownikami i budow-
niczymi Portu Północnego oraz z szerszą publicznością129. Była to akcja pro-
pagandowa, której przyświecał wyraźny cel, „aby wielkie budowle socjalizmu
znajdowały szerszy i głębszy refleks w twórczości artystycznej”130. W ramach
tej akcji w dziedzinie fotografii odbyły się m.in. plener Klubu Fotografii Pra-
sowej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich „Rekonesans Fotoreporterski”,
Międzynarodowy Plener Fotografików, Ogólnopolski Plener Fotograficzny
dla Amatorów, stanowiący element „Dni Fotografii Amatorskiej”131. Wśród
nagrodzonych twórców znaleźli się m.in należący do trójmiejskiego środo-
wiska fotograficznego Włodzimierz Habel, Krzysztof Jakubowski, Mirosław
Kubacki, Marian Murman (ii. 21), Stanisław Ossowski, Janusz Uklejewski
i Witold Węgrzyn132.
Akcja GTPS przeprowadzona w gronie fotografów przyniosła ogromną liczbę
prac dokumentujących budowę Portu Północnego133. Powstałe wówczas zdjęcia
są interesujące nie tylko ze względu na ich walor dokumentacyjny, lecz także

129 Ibidem.
130 Ibidem, s. 5.
131 Ibidem, s. 3-11.
132 Ibidem, s. 9.
133 Bogaty zbiór zdjęć z budowy Portu Północnego w Gdańsku autorstwa Mariana Murmana
i Janusza Uklejewskigo znajduje się w zbiorach Gdańskiej Galerii Fotografii, Odział Muzeum
Narodowego.