Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 17.2018

Polańska, Anna: Działania artystyczne w gdańskim środowisku fotograficznym promujące fotografię marynistyczną w latach 1948–1981
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung
środowiska fotograficznego zabrakło „widocznej obecności tematu morskiego”140.
Towarzystwo aspirowało do kontynuowania zapoczątkowanej tradycji i w kolej-
nych latach dążyło do wypracowania stałej imprezy o zasięgu ogólnopolskim,
a w dalszej perspektywie - międzynarodowym141. Na Wybrzeżu wciąż istniało
grono ludzi, którzy wbrew ogólnym tendencjom w fotografii lat siedemdziesią-
tych XX w. oraz zmęczeniu tematyką morską obecną podczas gdańskich imprez
chciało kultywować fotografię marynistyczną, korzystając z doświadczeń zgro-
madzonych w poprzednich latach przez twórców z GTF i OG ZPAF. Wystawa
z 1980 r. dawała szansę na ożywienie tematu morskiego wśród polskich fotografów
amatorów i profesjonalistów, i to nie tylko tych związanych z Wybrzeżem142. Kon-
kurs „Inspiracje morza” planowano w cyklu dwuletnim, trzecia edycja miała się
odbyć w 1982 r., jednak wprowadzenie stanu wojennego spowodowało, że orga-
nizację wydarzenia odwołano.
W 1978 r. odbyła się ekspozycja „Polska fotografia marynistyczna”143,
w której - wbrew tytułowi sugerującemu ogólnopolski charakter wydarze-
nia - wzięli udział tylko członkowie OG ZPAF144. Gdańskie środowisko foto-
graficzne próbowało w ten sposób pokazać, iż wiedzie prym w artystycznym
ukazywaniu tematów związanych z morzem. Ówczesny prezes OG ZPAF
Bałanda-Rydzewski pisał we wstępie do katalogu, że autorzy prezentowa-
nych prac w większości pracują dla potrzeb gospodarki morskiej, tworząc
ogromną liczbę zdjęć, które trafiają bezimiennie do albumów, folderów,
informatorów i na plakaty145. Autor wstępu zaznaczył wagę twórcy fotografii
jako artysty. „Wszystko, co dzieje się na powierzchni morza i w jego toni,
jest wspaniałym tematem dla fotografika-artysty, może być źródłem przeżyć
i frapować odbiorcę”146. W latach siedemdziesiątych XX w. pojawiła się silniej-
sza niż dotąd potrzeba zwrócenia uwagi na artystów-fotografików, członków
ZPAF. Zauważono bowiem, że fotografia stała się medium chętnie wykorzy-
stywanym przez twórców reprezentujących inne dziedziny sztuki, szczególnie
przez konceptualistów.
Ciekawy wątek fotografii marynistycznej z perspektywy ochrony środowi-
ska pojawił się w wystawach Ryszarda Wilińskiego („Widzenie morza” 1978,

Działania
artystyczne
w gdańskim
środowisku...

140 Ibidem.
141 Ibidem.
142 Wśród 27 uczestników 9 było spoza Trójmiasta, w tym 1 z Niemieckiej Republiki Demo-
kratycznej, zob. ibidem.
143 Polska fotografia marynistyczna [katalog wystawy], Gdańsk 1978.
144 O potrzebie nobilitacji uczestników wystawy do poziomu artysty może świadczy również
fakt, że w katalogu wystawy przy nazwiskach zaznaczono przynależność poszczególnych fotogra-
fików do FIAP. Według spisu w katalogu swoje prace wystawiali: Zbigniew Gąsior, Włodzimierz
Habel, Krzysztof Kamiński, Wojciech Leszczyński, Tadeusz Link, Zenon Mirota, Marian Mur-
man, Leszek Pękalski, Janusz Bałanda-Rydzewski, Janusz Uklejewski, Witold Węgrzyn, Ryszard
Wiliński, Bolesława Zdanowska, Edmund Zdanowski, zob. ibidem.
145 Ibidem, s. 3.
146 Ibidem.