Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 17.2018

Polańska, Anna: Działania artystyczne w gdańskim środowisku fotograficznym promujące fotografię marynistyczną w latach 1948–1981
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung
Anna
Polańska

II. 25. Witold Węgrzyn, Natura VII, archiwum prywatne Witolda Węgrzyna
Gdańskie środowisko fotograficzne wiodło prym w upowszechnianiu polskiej
fotografii marynistycznej. Zostało przełamane - i to przy aprobacie władzy - tra-
dycyjne ukazywanie tematu morskiego. Do wizerunku ludzi morza (rybaków,
żeglarzy, marynarzy) dołączyli stoczniowcy i portowcy. Bez wątpienia miał
na to wpływ socrealizm, który zwracał się w stronę ludzi pracy, pokazując ich
jako przodowników i wzór do naśladowania. Koniunktura lat sześćdziesiątych
i siedemdziesiątych pozwoliła instytucjom kultury na szersze działania. Twórcy
zaczęli wkraczać w obszar gospodarki morskiej i wykorzystywać efekty współ-
pracy z instytucjami morskimi do celów artystycznych. Dzięki temu zagad-
nienie marynistyki w fotografii nabrało nowego znaczenia. Przygotowywano
wystawy tematyczne o stoczniach i portach („Stocznia Gdańska w impresjach”,
„Stocznia im. Komuny Paryskiej”, „Budowa Portu Północnego w Gdańsku”,
„35 lat Gospodarki Morskiej”, „Impresje stoczniowe”, „Reportaż Port Gdań-
ski”), pokazujące morze z innej perspektywy, z perspektywy lądu.
W połowie lat siedemdziesiątych XX w. zainteresowanie fotografią mary-
nistyczną osłabło. Pewne próby wskrzeszenia tematu morskiego obserwujemy
na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX w. W Gdańsku
w 1978 r. odbyła się duża wystawa „Polska fotografia marynistyczna”. Gdynia
dążyła do kontynuowania tradycji marynistycznych, zapoczątkowanych przez
Jankowskiego, powołując Morskie Towarzystwo Fotograficzne i rozpoczynając
cykl imprez pod nazwą „Inspiracje morza”.