Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Editor]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Editor]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 17.2018

Melzacka, Alicja: Architektura w śródmieściu Gdyni po 1989 r. wobec tradycji modernistycznej
License: Creative Commons - Attribution
Alicja kamienica narożna. Co znamienne, hotel Blick nie jest wcale budynkiem naroż-
Izacka nym, ale wypełnia luźno zabudowaną pierzeję. Mimo tego postanowiono nadać
mu taką właśnie formę. Forma narożnika ze specyficznym zadaszeniem została
przejęta najprawdopodobniej z Domu Żeglarza Polskiego z 1937 r.
Kamienica Gdyńska (ul. św. Wojciecha 10, inwestor: Hossa, projekt: Mariusz
Magda, 2005) składa się z dziewięciokondygnacyjnej bryły głównej i prostopad-
łych, stopniowo obniżających się skrzydeł. Budynek miał z pewnością nawią-
zywać do modernistycznej architektury Gdyni (ił. 7). Południowo-wschodni
narożnik rozczłonkowany balkonami przypomina wariację na temat wczesnego
funkcjonalizmu. Natomiast południowo-zachodni, prostokątny narożnik został
złagodzony przez opływową formę najwyższej kondygnacji, powtórzoną jeszcze
przez wysuniętą krawędź dachu. Element ten przywodzi na myśl nadbudówkę
statku. Inne „morskie” akcenty to balustrady przypominające relingi oraz okna
w formie bulajów. W okresie międzywojennym analogiczne rozwiązanie naroż-
nika zastosowano w kamienicy Stanisława Pręczkowskiego czy w zespole miesz-
kaniowym BGK. Kanonicznym przykładem opływowych form w narożniku

II. 7. Gdynia, Kamienica Gdyńska, ul. św. Wojciecha 10, projekt: Mariusz Magda, 2005, fot. Szymon Jocek