Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 17.2018

Piluk, Dominika: Próby uobecniania tradycji w gdańskiej architekturze lat dziewięćdziesiątych XX w.
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung

Próby
uobecniania
tradycji...

II. 7. Gdańsk, kwartał zabudowy przy ulicy Stągiewnej, projekt: Stanisław Michel, Stefan
Philipp, Kazimierz Jarosz, Andrzej Sotkowski, 1997, fot. Dominika Piluk

wykorzystaniu rezerwuaru formalnego dawnych stylów (z wyraźnym wyróżnie-
niem gotyku i manieryzmu). Tak więc na zachowanych w tym miejscu dawnych
fundamentach powstać miały funkcjonalne, późnomodernistyczne kamienice
w unowocześnionym kostiumie historycznym36, co zdecydowanie różni kon-
cepcję przyjętą w Elblągu od tej realizowanej przy ulicy Stągiewnej.
Najciekawszym ze wszystkich budynków zrealizowanych w ramach kom-
pleksu przy dawnej Milchkannengasse jest kamienica projektu Stefana Philippa
usytuowana w narożniku ulic Stągiewnej i Chmielnej pod adresem Chmielna
103/104 (ii. 8). Przed wojną w tym miejscu stała narożna kamienica pięciokon-
dygnacyjna, której elewacje frontowe zwieńczono szczytami. Całość utrzymana
była w formach północnego neorenesansu, na co najprawdopodobniej wpłynęło
sąsiedztwo dwóch budynków utrzymanych w podobnej stylistyce, m.in. gmach
Miejskiej Kasy Oszczędnościowej. Philipp zdecydował się na ograniczenie kon-
dygnacji do czterech, zapewne dlatego, że sąsiednie budynki nie miały dużych
gabarytów. Decyzja ta została przychylnie oceniona przez opiniodawców37.
Ogólna forma i ornamentyka całego kompleksu - w oczach wielu odbior-
ców - miała z powodzeniem naśladować architekturę dawną. Natomiast szersza

36 Ibidem, s. 335-337.
37 Gdańsk, Archiwum Urzędu Miasta, syg. 1102, kat. B-99.