Towarzystwo Naukowe <Lublin> [Hrsg.]
Roczniki Humanistyczne: Historia Sztuki = History of art = Histoire de l'art — 35.1987

Derwojed, Janusz: Nieznany portret Ignacego Krasickiego i malarz Friedrich Kloss

JANUSZ DERWOJED

krypcji francuskiej. Nie jest to niemożliwe wobec niefrasobliwości, z jaką
traktowano w owych czasach sprawy ortografii i pisowni nazwisk.
Trzeba zwrócić uwagę na jeszcze jeden szczegół. Oblicze Krasickiego
z portretu Klossa jest nam dobrze znane. Nie chodzi, oczywiście, o znajomość
rysów twarzy portretowanego, lecz o coś innego. Książę biskup wygląda na
tym portrecie bardzo młodo. Jeszcze raz wypada odwołać się do korespon-
dencji Krasickiego, z której zacytujmy taki fragment z listu do Kajetana
Ghigiottiego z 24 V 1785 r.: „Posiadam kopię portretu pędzla Kraffta, lecz jest
to podobizna sprzed lat osiemnastu i wówczas Warmia nie była jeszcze
zagarnięta”. Wzmianka ta nie musi odnosić się do naszego portretu, niemniej
porównanie rysów twarzy biskupa z jego portretem z Muzeum Narodowego
w Warszawie, malowanym przez Per Kraffta, wskazuje, że jest on skopiowany
z Kraffta. Chodzi oczywiście o rysy twarzy — prawie identyczny wykrój ust
i oczu, linię nosa i brwi, podbródka, cienie na twarzy, a nawet pukle peruki.
Czy portret Klossa może być tym, który posiadał Rastawiecki? Nie ma na to
zdecydowanej odpowiedzi, aczkolwiek wymiary obu portretów zgadzają się.
Portret ów był przed drugą wojną światową, własnością Muzeum im. Miel-
żyńskich w Poznaniu12 i w czasie okupacji zaginął. Nie zachowała się również
dokumentacja fotograficzna.
12 Katalog Galerii Obrazów w Muzeum im. Mielżyńskich TPN w Poznaniu. Poznań 1912
poz. 308.