Towarzystwo Naukowe <Lublin> [Hrsg.]
Roczniki Humanistyczne: Historia Sztuki = History of art = Histoire de l'art — 35.1987

Jaroszewski, Tadeusz Stefan: Kilka słów o najnowszej historii Kaplicy Saskiej w Zamku Królewskim w Warszawie

TADEUSZ S. JAROSZEWSKI

najchętniej piętno stylu Ludwika XV i Ludwika XVI1. Okazuje się, że
Grzybowski od dawna współpracuje z Dyrekcją Zamku i nawet uzyskał od
Ministerstwa Kultury i Sztuki uprawnienia do wykonywania zawodu archi-
tekta wnętrz. Na zamówienie Dyrekcji Zamku zaprojektował m. in. stylowe
skrzynie na pantofle do szatni, postumenty pod kamienne posągi ustawione
w wielkiej sali na parterze znajdującej się pod Salą Balową, plafon do Sali
Tronowej oraz łoże do Sypialni Stanisława Augusta. Na wiosnę 1985 r.
przedstawił'tekę in folio zatytułowaną: Pour Sa Majesté / Auguste III / Roy de
Pologne et Electeur de Saxe / PROJET / pour la transformation de la / Grande
Salle de Musique / dans le Chateau à Varsovie / Inventées et dessinées .par /
Andrzej Grzybowski / Premier Architecte de Roy / à Varsovie MCMLXXXV.
Grzybowski, mistrz pastiszu, zadbał, aby okładkę teczki ozdobić kunsztownym
rokokowym ornamentem tworzącym ramę dla napisu i ujmującym
u góry kartusz z koroną królewską i monogramem AR. Napis na okładce
w rokokowej ramie umieszczony jest na tle malowanym na kształt faux marbre.
Całość, a przede wszystkim przepiękna kaligrafia napisu, robi wrażenie
autentyku2.
Teczka zawiera 6 plansz opisanych po francusku i sygnowanych przez
autora, który po nazwisku zaznacza zawsze swą godność pierwszego architekta
króla polskiego i elektora saskiego. Żeby nie było żadnych wątpliwości,,poniżej
umieszcza datę „à Varsovie MCMLXXXV”. Skalę podaje w łokciach
i w metrach. Pierwsza plansza przedstawia przekrój podłużny sali3, druga —
przekrój poprzeczny z widokiem na podium4, trzecia — również przekrój
poprzeczny, ale z widokiem na okna wychodzące ku Wiśle5, czwarta przed-
stawia projekt plafonu6, a piąta i szósta wyobrażają partie ścian z otworami
zawieszonymi kotarami i lambrekinami7. Wszystko to wykonane jest nadzwy-
czaj starannie tuszem i akwarelą i znamionuje wielkie znawstwo przedmiotu
przez rysującego.
Zanim przejdziemy do charakterystyki projektu Grzybowskiego, nakre-
ślimy w kilku słowach historię samej sali. Jak wiemy, mieści się ona w prawym

1 T. Jaroszewski. Pod prąd. „Architektura” 39 : 1985 nr 4-5 s. 31-34, 72.
2 Teka Grzybowskiego z projektem przekształcenia Sali Koncertowej znajduje się w posia-
daniu Dyrekcji Zamku Królewskiego w Warszawie.
3 Plansza nosi napis: „Chateau Royal de Varsovie / La Grande Salle de Musique / Coupe
longitudinale”.
4 Plansza nosi napis: „Chateau Royal de Varsovie / La Grande Salle de Musique / Coupe
transversale vers la scène”.
5 Plansza nosi napis: „Chateau Royal de Varsovie / La Grande Salle de Musique / Coupe
transversale vers le fond”.
6 Plansza nosi napis: „Chateau Royal — Grande Salle de Musique / Plafond”.
7 Plansze noszą napisy: „Chateau Royal de Varsovie — Grande Salle de Musique / Partie du
décor mural” i „Chateau Royal de Varsovie — Grande Salle de Musique / Partie du décor mural
et Rideaux de Croisée (lambrequin en applique)”.