Rocznik Historii Sztuki — 9.1973

II. Materiały do dziejów sztuki novoczesnej
[Nota Redakcji]
Problematyka źródeł polskiej sztuki nowoczesnej pasjonuje obecnie coraz większą ilość badaczy.
Równocześnie daje się dotkliwie odczuć niedostatek dokumentacji, wciąż nazbyt nikła ilość opublikowa-
nych manifestów, katalogów, czy też korespondencji lub wspomnień artystów. W zrozumieniu tej potrzeby
Redakcja Rocznika historii sztuki zapoczątkowuje nowy dział pod nazwą Materiały do dziejów sztuki nowo-
czesnej. Na dział ten w obecnym, IX, tomie Rocznika złoży się w pierwszym rzędzie nie Znany dotąd,
a wielkiej wagi, zbiór listów Władysława Strzemińskiego do Juliana Przybosia, przechowywany w Zbio-
rach Specjalnych Instytutu Sztuki PAN (rkps nr 636/V).

Publikując tę ważną dla badań źródłowych korespondencję in extenso, podajemy jednocześnie ko-
mentarze dwojga autorów, którzy w pracach swoich, poświęconych działalności twórczej i organizacyj-
nej W. Strzemińskiego, z materiałów tych korzystali. Chcąc dać możność wielostronnej interpretacji
wzmiankowanego dokumentu, publikujemy oba komentarze w pełnym brzmieniu, niezależnie od pew-
nych powtórzeń czy też odmienności interpretacyjnych w tych tekstach.

Do działu Materiały do dziejów sztuki nowoczesnej wchodzi również opracowanie ankiety rozpisanej
z inicjatywy Stefana Morawskiego, podczas wystawy retrospektywnej Przypomnienie Formistów
Polskich, która została zorganizowana w warszawskiej Galerii Współczesnej. Porównanie wyników tej
ankiety z dawniejszymi ankietami dotyczącymi formizmu (z 1918 i 1938 r.) stanowi cenny przyczynek
do dziejów odbiorczości artystycznej, a szczególnie do przemian, jakim w ciągu tych lat podlegały poglądy
dotyczące źródeł i znaczenia formizmu dla dalszego rozwoju sztuki polskiej.

Redakcja