Rocznik Historii Sztuki — 15.1985

Mazurczakowa, Urszula M.: Próba analizy czasu przedstawionego w obrazie

URSZULA M. MAZURCZAKOWA

1. Robert Campin, Madonna przed ekranem, Londyn, Galeria Narodowa

obrazu widoczna jest część okna z otwartą do wnętrza okiennicą. Za oknem roztacza się widok
miasta. Rozpoznajemy centralny układ z placem i kościołem, od środka prowadzą ulice, które
zdaje się łączyć wspólna arteria biegnąca wzdłuż murów i bram. Kamienice o niezwykle zróżnicowanej
konstrukcji, dekoracyjnych fasadach tworzą zwartą miejską zabudowę H Kościół wyróżniony został w tej
architekturze jako element dominujący. Bardzo precyzyjnie oddany został w swoich cechach właściwych
niderlandzkiej architektury sakralnej tego okresu. Ukazani są także mieszkańcy. Pojawiają się oni
na ulicach pieszo i konno. Jedni przy pracy, inni podążają dokądś, a jeszcze inni przystanęli
i rozmawiają. W oddali natomiast za murami wije się droga, wzdłuż której gdzieniegdzie rozłożyły

84 Fragment architektury miasta widzianego za oknem w omawianym obrazie można porównać z zachowanymi
jeszcze fragmentami miejskiej zabudowy miast niderlandzkich i rekonstrukcjami, których dokładne analizy i badania zebrane
zostały w: Bouwen door de ceuwen heen. lnwentaris van het cultuurbezit in Belgie. Architectuur deel 4 na Stad Gent.
Gent 1976; Architectuur deel 3 na Stad Antwerpien, Gent 1976; Kunst Patrimonium von West-Vlaandren, De huizen te
Brugge. Luc Devlicgher. Amsterdam 1975. Davies. op. cit., s. 68 (podaje analogie malarskie).