Rocznik Historii Sztuki — 15.1985

Paszkiewicz, Mieczysław: Tematyka polska w twórczości Stefano della Belli, Część II

MIECZYSŁAW PASZKIEWICZ

97. S. delia Bella. Wjazd posłów polskich do Paryża, 1645, arkusz XI, British Muséum

Arkusz XI. Następują kolejno: ,.S' Braikoski" (atramentem: „ST Babikoski"; może: Brzecz-
ko wski?) z buzdyganem w prawej ręce; „ST Rusiecki" z koncerzem pod prawym kolanem;
(w głębi) jeździec w stroju francuskim; dwóch biegnących pachołków; „ST Trembinski" [Trembowski]
z koncerzem pod prawym kolanem; „ST Bobolecki"; „ST Szwienkoski" [Szweykowski?] z koncerzem
czy szablą pod prawym kolanem i z buzdyganem w prawej ręce; „ST Gliński" (przekreślone:
„Sr Chociszewski") z koncerzem pod prawym kolanem; jeździec w stroju francuskim; „S' Linowski"
z czekanem w prawej ręce; „S' Swinarski" z koncerzem pod prawym kolanem; ,.Sr Kolucki"
z czekanem na prawym ramieniu; jeździec w stroju francuskim.

Arkusz XII. „ST Czeski" z czekanem w prawej dłoni i z koncerzem pod prawym kolanem.
Jeździec w stroju francuskim i z długimi włosami — pod nim napis głosi: „S" Chocimirski" (piórem:
„S. Bociminski") — jego głowa przekreślona jest ołówkiem, a nad nią umieszczony komentarz-po-
prawka: „pollacko". Lekko naszkicowana ołówkiem tylko głowa, a nad nią napis: „De Konary"
(Konarski?). ,.S' Szomberk" (Kostka ze Sztembergu)196 z czekanem w prawej ręce. Tuż za nim, nieco
w głębi „ST Morstin" — przedstawiony jako młodzieniec w stroju francuskim. Nad głową artysta
umieścił ołówkiem napis: „pollacko", ale go przekreślił 197. „ST Sirokoski" (przekreślone: „Sr Belzecki")
[Sierakowski] 198, widziany od tyłu, z czekanem czy nadziakiem w ręce. „ST Jarnoski Giudice" 199
z czekanem w prawej ręce. Dwóch jeźdźców w strojach francuskich określonych w podpisie:
„STS Orzechowski", „ST Proski" na koniu wspiętym w odwrotną stronę niż kierunek pochodu.
Czekan na jego ramieniu został przekreślony trzema pionowymi kreskami. Następny podpis ołówkiem
jest bardzo zatarty. Piórem: „Sr Dliahinski" (może Działyński?). „Sr Czalinski" (piórem: „Sr Gra-
linski") [zapewne Czak iński]. Jeździec w stroju francuskim: „ST Belzecki".

Arkusz XIII. „Belzecki" — lekki szkic ołówkiem. „S' Conte Opaliński" — młodzieniec w boga-

|yf> Kostka ze Sztembergu (Stembergu) Stanisław, herbu Dąbrowa, krewny Opalińskich. Przyjemskich.

Morsztyn Jan Andrzej, herbu Leliwa (ok. 1620-1693). podskarbi wielki koronny, starosta kowelski, zawichojski,
warecki, jeden z najwybitniejszych poetów polskiego baroku i wyśmienity fraszkopis. Wierny zwolennik Francji, nosił się
też z francuska, za co niechętna temu szlachta nazywała go pogardliwie „Pluderką" (patrz: Poezja Związku Święconego
i Rokoszu Lubomirskiego). Z Paryża przywiózł sobie żonę. Była nią dworka Ludwiki Marii, Katarzyna Gordon de
Huntly. Pod koniec życia Morsztyn po skandalicznym procesie sejmowym opuścił Polskę i osiadł we Francji.

|y« Sierakowski herbu Prawdzie. Zapewne Lampart, starosta kopanicki, wielokrotnie wspominany w Listach, albo
któryś z jego synów.

|W Jarnowski (lub Jaranowski) Wincenty herbu Topór [?]. sędzia inowrocławski, wielokrotnie wspominany w Listach...