Rocznik Historii Sztuki — 19.1992

Pasierb, Janusz St.: Życie, męka i chwała św. Stanisława w "Legendarium andegaweńskim": (bav vat. lat. 8541)

JANUSZ S. PASIERB

3. Legendariwn andegaweńskie, żywot Św. Stanisława,
miniatura III: ąuomodo celebrabat missam et fuit mactatus in capite cum gladio

nia, przez Wincentego z Kielc oznaczone jako „kościół Św. Michała na Skałce"35 (Kadłubek <II, 20> nie
precyzując mówi tylko o kościele), zaznaczone jest tylko pośrednio przez fakt sprawowania mszy, a frag-
ment białej płaszczyzny, nad którą pochyla się biskup, jest na pewno ołtarzem. Kadłubek mówi o potrój-
nym nieuszanowaniu, potrójnym więc świętokradztwie: wobec „stanu" biskupiego, „miejsca" — narusze-
niu prawa azylu, wreszcie „chwili" sprawowania mszy: „przy ołtarzu, w czasie pontyfikalnego nabo-
żeństwa" (tak bym tłumaczył sławne inter infulas, które zrodziło tyle interpretacji i sporów wśród polskich
mediewistów). Owo inter infulas zrozumiał miniaturzysta jakby dosłownie: ubrany w czerwony ornat
lamowany złotem, Stanisław unosi hostię i w tym momencie podniesienia ma na głowie mitrę, czego unika
późniejsza ikonografia. Wobec tego, że żołnierze nie spełnili rozkazu „porwania" biskupa (Kadłubek
pisze o tym: „Ilekroć okrutni służalcy próbują rzucić się na niego, tylekroć skruszeni, tylekroć na ziemię
powaleni łagodnieją", król młody (z rzadkim zarostem) wykonuje osobiście swój wyrok: „tyran lżąc ich
z wielkim oburzeniem, sam podnosi świętokradzkie ręce, sam odrywa oblubieńca od łona oblubienicy,

35 Vita minor, c. 32, MPH IV, s. 280, Vita maior, II, 19, tamże s. 397 n.