Rocznik Historii Sztuki — 44.2019

Tracz, Ks. Szymon: Artystyczna oprawa brackich świąt i uroczystości w diecezji krakowskiej do 1783 roku

KS. SZYMON TRACZ

6. Marcin Weissman z Frydka, zwieńczenie ołtarza Bractwa św. Izydora
w Radziechowach, 1722. Fot. S. Tracz

7. Stanisław Lisicki, Św. Izydor Oracz,
1718, obraz z dawnego ołtarza
Bractwa św. Izydora w Radziechowach.
Fot. S. Tracz

z Caluaryą na Ołtarzu na drzewie, Veronikę, co się noszy w Processiey, czyli Święte oblicze, wielkie
Ukrzyżowanie, latarnie z figurami [...] do gradusów, [...] obrazek ze skłem Panny Mariey Żałośliwej,
obrazów wkoło kaplice dla obicia 30 wielkich, 6 małych oraz obraz Misericordiae na płótnie Dei, czyli
Chrystus w studni”66 67. Ponadto w oratorium znajdowała się rzeźbiona w drewnie dwuosobowa grupa
Biczowania, zachowany do dziś Upadek pod krzyżem, pięcioosobowa grupa Modlitwy w Ogrojcu, Chry-
stus leżący w grobie i Chrystus Zmartwychwstały. Dodatkowo na stanie wyposażenia kaplicy były cztery
drewniane trupie głowy oraz obrazy: Biczowanie, Św. Helena i Święte Oblicze. Bogate wyposażenie kaplicy
Arcybractwa dopełniał umieszczony od zewnątrz nad wejściem do oratorium ganek z ustawionymi na nim
figurami Piłata i Chrystusa w typie Ecce Homo61.
W istotny sposób treści ideowe kaplicy Arcybractwa Szkaplerza Świętego u krakowskich karmelitów
dopełniały cztery duże, półkoliste obrazy umieszczone w polach lunet ściany północnej oratorium. Dla
konfraterni cuda zdziałane mocą szkaplerza św. zilustrował w roku 1767 Kazimierz Młodzieński, wzmac-
niając ich przesłanie wierszowanymi napisami. Wraz z przedstawieniami umieszczonymi w ołtarzach
i na parapecie chóru muzycznego obrazy prezentują zwarty i konsekwentny program ideowo-treściowy,
inspirowany karmelitańskimi pierwiastkami chrystocentryczno-maryjnymi, przenikającymi się z doktryną
o czyśćcu i możliwością pomocy przebywającym tam duszom68.
W brackich kaplicach swoje miejsce znajdowały także inne elementy wyposażenia towarzyszące
uroczystościom konfraterni, jak choćby stojąca u wejścia do kaplicy izydoriańskiej w Radziechowach
figura św. Izydora okryta bracką kapą i trzymająca skarbonę69. Innymi były na przykład brackie szafy
i skrzynie na dokumenty oraz podręczną bibliotekę70. Wyjątkowe są brackie szafy zachowane w kaplicy
66 Cyt. za: Fabiański, op. cit., s. 117.
67 Ibidem, il. s. 118; Wołyniec, op. cit., s. 145.
68 Spiller, Zań-Ograbek, op. cit., s. 124-125, il. 54-57.
69 Tracz, op. cit., s. 136.
70 Brackie szafy i kufry na sprzęty i paramenty liturgiczne lub dokumenty ustawiano w zakrystiach przy swoich kaplicach lub
w salach spotkań, mieszczących się w tzw. kapamiach. W sytuacji gdy konfraternia takich pomieszczeń nie miała, mogły być ustawiane
w bezpośredniej bliskości ołtarza bractwa. W tym zakresie ciekawe rozwiązanie występuje np. u krakowskiego arcybractwa szkaplerznego