Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 22.1978

Sztuka nowożytna
Godziszewska-Małaszewska, Wanda; Stasiak, Ludwik [Ill.]: Nieznany obraz Ludwika Stasiaka
2. Ludwik Stasiak, Alchemik (?), sygnatura artysty

długiej analizy porównawczej z sygnaturami artystów o tym samym imieniu. Żmudne poszukiwa-
nia zostały nagrodzone pozytywnym wynikiem popartym analizą porównawczą, dokonaną przy
pomocy obrazów Ludwika Stasiaka ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie: Kobieta
z wachlarzem, sygn.: Ludwik Stasiak/Monachium 1886 (il. 3)2 oraz Autoportret, sygn.: Ludwik
Stasiak (il. 4)3. Identyfikacja odczytywanej sygnatury z sygnaturami na wyżej wymienionych
obrazach pozwoliła na stwierdzenie, że malarz kładąc podpis na obrazie zespolił pierwszą literę
„S" z następną literą ,,t" co niezwykle utrudniło prawidłowe jej odczytanie.

Autorem obrazu okazał się więc Ludwik Stasiak, malarz i literat krakowski, twórca scen
rodzajowych, epizodów historycznych, legend, baśni, pejzaży, kompozycji kwiatowych i reli-
gijnych oraz martwych natur (patrz Aneks).

Włodzimierz Tetmajer przyjaciel Stasiaka pisał: „Jest p. Stasiak nieco literatem w obra-
zie. Lubi motywy osnuć na bajce, tak, żeby w nich przeważała akcya lub strona duchowa działa-
ących figur"4. Omawiany obraz przedstawia alchemika w pracowni, w momencie gdy obser-
wuje płyn zawarty w kolbie. Trudno powiedzieć jednoznacznie, czy mamy przed sobą alchemika,

2 MNW nr inw. 18093, ol. pł., 44x36.

3 MNW nr inw 232294, ol. tektura, 48,5x71.

4 J. Czernecki, Ludwik Stasiak. Kraków (br. w.), s. 10.

11 Rocznik Muz. Nar. XXII