Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 22.1978

Sztuka nowożytna
Godziszewska-Małaszewska, Wanda; Stasiak, Ludwik [Ill.]: Nieznany obraz Ludwika Stasiaka
Wanda Godziszewska-Małaszewska

Щ

NIEZNANY OBRAZ LUDWIKA STASIAKA

W

W Muzeum Narodowym w Warszawie na otwartej w kwietniu 1977 r. wystawie pt. „Chroń-
my dobra kultury narodowej", wśród zgromadzonych dzieł sztuki, eksponowany był obraz
malarza krakowskiego Ludwika Stasiaka (il. 1), którego autorstwo ustalone zostało na podstawie
uprzednio przeprowadzonej ekspertyzy1.

Obraz o wymiarach 95 x 74,5 cm malowany olejno na płótnie, przedstawia postać starego
mężczyzny o typie Polonusa, ujętą prawie en face z lekkim zwrotem tułowia w prawo. Twarz
owalna o szerokim czole przechodzącym w łysinę ciemieniową, okoloną krótkimi jasnoblond
włosami, bezładnie rozwianymi nad uszami. Karnacja twarzy ciełistoczerwona, rozjaśniona
światłem w partii czoła, oczu i prawego policzka, modelowana rzeźbiarsko z realistyczną prawdą.
Oczy ciemne przysłonięte grubymi powiekami, nos duży, długi o ostrej linii; usta osłaniają dłu-
gie rudawożółte wąsy. W mocnych spracowanych dłoniach, o czerwonoszarej skórze i krótkich
zniszczonych paznokciach, trzyma kolbę z czerwono-zielonym płynem, przyglądając się jej w sku-
pieniu. Ubrany w zielony kaftan z odcieniem brązu, włożony na kontusz o nasyconej barwie
zielonoszmaragdowej, ozdobiony złotymi szamerowaniami. W lewym dolnym narożniku obrazu
widoczny płomień ogrzewający brązową retortę, otoczony białym dymem i parą. W górze, w tle
z lewej, znajduje się niewielka szara tkanina z odcieniem brązu, z niewyraźnymi symbolami słońca
i planet; z prawej, tuż nad głową mężczyzny, szkicowo ujęta kompozycja figuralna trzech postaci
o diabolicznych uśmiechach.

W prawym dolnym narożniku obrazu umieszczona jest sygnatura artysty (il. 2), potraktowana
bardzo malarsko, wykonana grubym pędzlem, co wpłynęło na słabą jej czytelność, zwłaszcza
nazwiska. Odczytanie imienia artysty „Ludwik" nie nastręczało większych trudności, natomiast
nazwisko wskutek niewyraźnej, uproszczonej formy liter i zaniku ich rozdzielności, wymagało

1 Omawiany obraz przekazany został do ekspertyzy Muzeum Narodowemu w Warszawie pizez Władze Śled-
cze, jako kompozycja nie określonego malarza, odnotowany w Księdze Akcesji dnia 18.IV.1975 r. pod nr 9268/75.

i