Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 23.1979

Zbiory i wystawy
Załęski, Krzysztof; Noakowski, Stanisław [Ill.]; Muzeum Narodowe w Warszawie [Mitarb.]; Gosudarstvennyj Naučno-Issledovatelʹskij Muzej Architektury Imeni A. V. Ščuseva (Moskau) [Mitarb.]: Wystawa rysunków Stanisława Noakowskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie i w Muzeum Architektury w Moskwie
12. S. Noakowski. Arkady dziedzińca przed kościołem św. Antoniego Padewskiego (Reformatów) w War-
szawie, 1890. Własność prywatna

przedstawiającego m.in. wnętrze Kaplicy Zygmuntowskej na Wawelu. Muzeum Narodowe otrzy-
mało w drodze wzajemnej wymiany pełną dokumentację fotograficzną i naukową rysunków ze
zbiorów radzieckich.

Inwentaryzacja rysunków Noakowskiego znajdujących się w Polsce, a nie publikowanych
w katalogu z 1966 roku, przyniosła w rezultacie 120 nieznanych dotąd prac. Liczbę tą trzeba
uznać za bardzo wysoką, zważywszy sumienność i energię, z jaką autorzy katalogu prowadzili
poszukiwania rozproszonej przez wojnę spuścizny Noakowskiego oraz krótki stosunkowo okres
dzielący obie akcje poszukiwawcze. Należy podkreślić wielką życzliwość, z którą spotykali się
pracownicy Muzeum Narodowego ze strony właścicieli rysunków i okazywaną wyrozumiałość
przy zajmującym niekiedy dużo czasu opisywaniu i fotografowaniu prac Noakowskiego.

Niepowetowana strata wyselekcjonowanego zespołu rysunków najwyżej cenionych przez sa-
mego artystę, które do chwili wybuchu Powstania znajdowały się w zbiorach siostry Noakowskie-
go, Zofii Balińskiej w Warszawie, została częściowo przynajmniej zrekompensowana odnale-