Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 30.1986

DOI issue:
In memoriam
DOI article:
Lorentz, Stanisław; Milicer, Ewa;; Załęski, Krzysztof: Mgr. Jadwiga Jaworska. 16 XII 1905 - 8 X 1984
DOI Page / Citation link:

Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
naukowej polskiego oświecenia w programie prac 1 Kongresu Nauki Polskiej i obchodów kołłąta-
jowskich PTH i IBL w 1951 r. oraz „Odrodzenie w Polsce", urządzona z okazji sesji naukowej
PAN w 1953 г., „Rembrandt i jego krąg" w 1956 г., monograficzna wystawa Aleksandra Orłow-
skiego w 1957 r. czy jubileuszowa wystawa „Sztuka Warszawska od średniowiecza do połowy
XX w.", do której Jadwiga Jaworska przygotowała ryciny z widokami Warszawy i portretem
królewskim. Współpracowała też przy organizacji monograficznej wystawy Leona .Wyczółkow-
skiego w Muzeum Miejskim w Lublinie w 1963 r. W 1964 r. uczestniczyła w pracach nad katalo-
giem i wystawą „Widoki architektoniczne w malarstwie polskim 1780—1880".

Jadwiga Jaworska nie ograniczała swych prac jedynie do czynności związanych z przygotowy-
waniem ekspozycji i katalogów do nich, ale pogłębione wyniki badań publikowała w formie kata-
logów zbiorów i artykułów problemowych. Tak powstał w 1961 r. katalog „W kręgu rembrand-
towskiej tradycji", do którego opracowała grafikę polską. W latach 1964 i 1968 na kanwie
wystawy „Widoki architektoniczne w malarstwie polskim" powstały dwa artykuły: „Z zagadnień
ikonografii Mazowsza" i „Widoki Mazowsza", w których w części katalogowej opublikowała
dalsze materiały, nie wykorzystane przy wystawie. Do katalogu rysunków Stanisława Noakow-
skiego, wydanego staraniem PAN w 1966 г., opracowała 420 rysunków ze zbiorów Muzeum
Narodowego w Warszawie.

Jej sumiennej i wytrwałej pracy Muzeum zawdzięcza zinwentaryzowanie dużych zespołów
rycin i rysunków pozyskanych w okresie powojennym, a także uporządkowanie rewindykowa-
nych dawnych zbiorów.

Brała udział w opracowaniu katalogu rysunków z kolekcji Józefa Ignacego Kraszewskiego
(która następnie przeszła w posiadanie Branickich z Suchej), od 1945 r. w zbiorach Muzeum
Narodowego w Warszawie; współpracowała przy katalogu rysunków i rycin Feliksa Jasińskiego,
Leona Wyczółkowskiego i Tadeusza Cieślewskiego-syna ze zbiorów Leopolda Wellisza, pozy-
skanych przez Muzeum w 1964 r.

Dzięki badaniom Jadwigi Jaworskiej, która wykorzystała materiały zebrane przez kustosza
Michała Brensztejna (w tym szczególnie cenne wypisy z korespondencji Jana Kazimierza Wil-
czyńskiego z Kraszewskim i z zaginionej w czasie działań wojennych korespondencji z Karolem
Świdzińskim) „Album Wileńskie" i jego wydawca Jan Kazimierz Wilczyński doczekał się wy-
czerpującej, naukowo opracowanej monografii, opublikowanej przez Autorkę w „Roczniku
Muzeum Narodowego w Warszawie" w 1972 i 1976 r.

Ostatnimi złożonymi do druku pracami naukowymi są „Pierwowzór graficzny obrazu epita-
fijnego Katarzyny Jurgiewiczowej" (do pamiętnika wystawy „Portret polski") oraz ikonografia
Zamku Królewskiego w Warszawie, opracowana przez Jadwigę Jaworską w części dotyczącej
rysunku i grafiki. Katalog zawiera wiele unikalnych, po raz pierwszy publikowanych dzieł, do-
kumentujących rozmaite fazy przebudowy Zamku i wydarzenia z Zamkiem związane od XVI
po XX w.

Jadwiga Jaworska współpracowała również z wydawnictwami encyklopedycznymi i jest autor-

26*