Muzeum Narodowe <Krakau> [Hrsg.]
Rozprawy i Sprawozdania Muzeum Narodowego w Krakowie — 6.1960

Tobiaszowa, Zofia: Miniatury y portretowa rodziny Wołowskich i Faucher
Zofia Tobiaszowa

MINIATURY PORTRETOWE
RODZINY WOŁOWSKICH I FAUCHER

W zespole miniatur ofiarowanych na rzecz Muzeum Narodowego
w Krakowie przez znanego kolekcjonera Feliksa Jasieńskiego zwraca
uwagę dość pokaźna grupa portretów członków rodziny Wołowskich
i Faucherów. Obecność ich w zbiorze Jasieńskiego nie jest przypad-
kiem, gdyż stanowiły one pamiątki rodzinne ofiarodawcy. Związki
rodzinne pomiędzy Wołowskimi i Jasieńskimi wyjaśnia w pewnej mie-
rze sztambuch Aleksandry Wołowskiej \ zamężnej za ministrem spraw
wewnętrznych Francji Leonem Faucherem. Wewnątrz, na okładce tego
sztambucha, znajduje się dedykacja: „a mon tres cher filleul Felix
Jasieński — A. Faucher". Dedykację tę uzupełnił poniżej Jasieński
następująco: „Album ayant appartenu a ma Grandę Tante, Alexan-
drine Faucher, nee Wołowska, filie de Franęois, depute a la diete de
1830, veuve du ministre de Finterieur, Leon Faucher, eleve de Chopin,
protectrice des enfants de Mickiewicz, morte a Paris en 1905 — Felix
Jasieński”.

Grupa portretów rodziny Wołowskich powiększyła się w roku 1945
przez darowiznę pułkownika dra Kazimierza Iwanickiego w postaci
portretu Aleksandry z Wołowskich Faucher, malowanego przez Mi-
kołaja Jacques'a.

Dane biograficzne o rodzinie Wołowskich są dość skąpe. Ludwik
Korwin w pracy swojej pt. Szlachta polska żydowskiego pochodzenia
podaje: „Franciszek Wołowski z rodziny neofickiej, właściciel wsi
Kaski w województwie mazowieckim, mecenas sądu najwyższej in-
stancyi Królestwa Polskiego, poseł na sejm w latach 1825—1831,
kasztelan Królestwa w r. 1823, otrzymał szlachectwo i herb »Na Kas-
kach« r. Czerwony odm. 17 kwietnia (1823) od cesarza rosyjskiego
i króla polskiego Aleksandra I” 1 2 *.

Grupa portretowych miniatur z daru Feliksa Jasieńskiego wiąże się
właśnie z najbliższą rodziną Franciszka 'Wołowskiego, tj. z jego żoną

1 Nr inw. MNK 151 663

2 Korwin L., Szlachta polska żydowskiego pochodzenia, Kraków 1933, s. 81.