Studia do Dziejów Wawelu — 4.1978

Miscellanea
Gostwicka, Janina: Meble maggioliniana w zbiorach wawelskich
2. Przednia krawędź komody z motywami kandelabro-
wymi — fragment fig. i.

i XIX wytworzyła własny styl dzięki naj-
lepszemu intarsjatorowi epoki, Giuseppe
Maggioliniemu da Parabiago. Założona
przez niego oficyna w Parabiago, nieda-
leko Mediolanu, stała się w latach od
1770 do 1814 najważniejszym ośrodkiem
produkcji intarsjowanych mebli. Wytwa-
rzano tam wysokiej klasy dzieła meblarskie
dla pałaców królewskich i dworów zarówno

włoskich w Mediolanie, Monzy, Mantui,
Parmie, Modcnie, Florencji i Neapolu ',
jak i obcych, wiedeńskiego2 i w Peters-
burgu 3. Parabago stało się wytwórnią
mebli luksusowych na równi z Paryżem,
Londynem i Wiedniem, zachowując przy
tym swój własny, indywidualny styl, który
przeszedł do historii meblarstwa pod mia-
nem maniera maggioliniana 4.

Giuseppe Maggiolini (13 XI 1738—
16 XI 1814) założył swoją pracownię,
kierowaną najpierw przez siebie, a następ-
nie przez syna, Carla Francesca (zm.
1834). Giuseppe Maggiolini był człowie-
kiem o skromnej powierzchowności, któ-
remu jednak natura nie poskąpiła ta-
lentu 5. Był artystą o naturze poetyckiej.
Odnosił się z entuzjazmem zarówno do
starożytnej Grecji i Rzymu, jak i chętnie
korzystał w swej twórczej działalności
z modeli włoskiego renesansu — był więc
typowym przedstawicielem neoklasycyzmu
włoskiego. Okres ten we Włoszech odpo-
wiadał wprawdzie francuskiemu stylowi
Ludwika XVI i jego ogólnej reakcji przeciw
asymetrii, liniom wygiętym, krzywym, —
lecz włoska interpretacja tych wszystkich
tendencji przebiegała w nieco inny sposób
niż we Francji. Zarówno w fazie początko-
wej, jak i w okresie schyłkowym, dzięki sy-
tuacji politycznej dochodzi do zetknięcia
Włochów ze sztuką francuską okresu Dy-
rektoriatu i Cesarstwa. Swoistymi zaś ce-
chami włoskimi 6 było zachowanie za-
równo motywów, jak i techniki intarsji
neoklasycznej dłużej, aż do momentu,
kiedy w meblarstwie europejskim, zwłasz-
cza francuskim zapanowała już wszech-
władnie gładka powierzchnia drewna zdo-
biona jedynie złoconymi brązami, stoso-
wana tak chętnie w sztuce okresu empire.
W ten sposób dzięki własnej inwencji,
ebeniści włoscy osiągnęli niepowtarzalny
w skali światowej poziom artystyczny
swych dzieł.

Giuseppe Maggiolini, główny inicjator
tych tendencji tworzy meble — dzieła
sztuki — jak to sam stwierdzał — bezpo-