Sztuka Ameryki Łacińskiej — 1.2011

Skwirowska, Marta: Święte obrazy na blasze malowane
Święte obrazy na blasze malowane

Tym, co podkreśla osobisty charakter obrazków wotywnych jest przede
wszystkim tematyka obracająca się wokół zdrowia człowieka. Temat ten wkra-
cza w życie domowego ogniska i pozwala zapoznać się z życiem rodzinnym.
Dotyka ważnych elementów: cierpienia, życia i śmierci. Jedne z ważniejszych
tematów i najczęściej poruszane oscylują wokół choroby, uszczerbku zdrowia,
ale nie jego utraty. Historie opowiadają o ocaleniu z pożaru, w wyniku które-
go osoba ucierpiała, straciła prawe oko ale nie życie; upadku z dachu, upadku
z konia do wody, upadku z wysokości, wybawieniu przed utonięciem, urato-
waniu się podczas sztormu. Równie popularnym wątkiem jest przedstawienie
wszelkiego rodzaju chorób, operacji, powikłań chorobowych, poporodowych
itp. - czyli zdrowia. Kolejny wątek to odnajdywanie osób i rzeczy zagubio-
nych: znalezienie zagubionego osiołka i innych zwierząt; odnalezienie rodziny,
dzieci, zagubionych cennych rzeczy50.
Obrazki wotywne często przedstawiają niebezpieczne sytuacje i wyba-
wienie z opresji. Najczęściej pojawiające się wątki to m.in.: ocalenie podczas
napadu, zaatakowanie nożem przez bandytę; okaleczenie przez byka (np. pod-
czas zawodów) czy spłoszonego konia. Autorzy książki Miracles on the Bor-
der przedstawili intencje zawarte na czterdziestu obrazkach wotywnych mek-
sykańskich imigrantów do Stanów Zjednoczonych. Jak ważnym tematem jest
zdrowie, świadczy o tym połowa z nich. Reszta dotyczy osobistych perypetii:
napadów rabunkowych, wcielenia do armii amerykańskiej, kłopotów związa-
nych z nielegalnym przekraczaniem granicy51.
Wraz ze zmianą czasu, stylu życia i z postępem technicznym, migracją,
zmianie czy też pewnym modernizacjom podlega problematyka pojawiająca
się na obrazkach wotywnych. Szeroki zakres przemian zachodzących w co-
dziennym życiu mieszkańców Meksyku pokazują autorzy książki Infintas gra-
cias. Contemporary Mexican Votive Painting. Album zawiera ponad 170 prac
meksykańskiego malarza obrazków wotywnych, „malarza dzielnicy” - Alfredo
Vilchis Roque. Pierwszych pięć ex-votos dotyczy samego autora, a jego studio,
nomen omen, nosi nazwę Rincón de los Milagros - Zaułek Cudów - bowiem
ex-votos, to milagros [il. 4-9].

50 Montenegro 1950.
51 Analizę obrazków wotywnych zawartych w książce Miracles on the Border przeprowadził
J. Olędzki (Olędzki 2002: 164-171).