Sztuka Ameryki Łacińskiej — 1.2011

Rubial García, Antonio; Bieñko de Peralta, Doris: Swięta Gertruda Wielka - kult i ikonografia w sztuce kolonialnej Nowej Hiszpanii

Antonio Rubial García, Doris Bieñko de Peralta

z Jezusem w kaplicy Medina Picazo w kościele koncepcjonistek Regina Co-
eli, obraz na ołtarzu św. Anny w katedrze, tamże figura w kaplicy św. Filipa od
Jezusa (pierwszego meksykańskiego świętego) - a także w kościele zakonnic
marianistek (wśród nich jeden nietypowy wizerunek z 1779 r. podpisany przez
Sebastiana Salcedo, niewątpliwie odnoszący się do jednej z jej licznych wizji,
przedstawiający św. Gertrudę jako świadka biczowania Jezusa przywiązanego
do kolumny). W Museo Nacional del Virreinato w Tepotzotlan, byłym nowi-
cjacie jezuitów, zachowało się też kilka reprezentacji świętej na obrazach i jed-
na figura w kaplicy domowej, a w Queretaro, niedaleko miasta Meksyku, seria
płócien autorstwa Tomasa Xaviera de Peralta. W dolnej części chóru kościo-
ła klasztornego klarysek znajduje się przedstawienie Gertrudy w towarzystwie
świętych: Róży z Palermo, Rity z Cassii i Ludwiny z Schiedam. Gertruda przed-
stawiona jest jako odpoczywająca, z głową wspartą na kolanach Jezusa (również
aluzja do jednej z jej wizji). Umieszczenie tego przedstawienia w chórze mni-
szek ponownie przywołuje powiązania z klasztorami żeńskimi i kreowanie Ger-
trudy jako wzoru życia zakonnego oraz cnót klasztornych.

[5. Czyściec, anonim XVIII w. (fragment) olej na płótnie, Capulhuac, stan Meksyk
(fot. Doris Bieñko de Peralta)]