Biuletyn konserwatorski Województwa Podlaskiego — 27.2021

Materiały
Nieciecki, Jan: Rekonstrukcja rzeźb na balustradzie w Ogrodzie Branickich w Białymstoku: propozycja formy oraz ikonografii
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung - Weitergabe unter gleichen Bedingungen

MATERIAŁY

Ks. Jan Nieciecki
dr historii sztuki, wykładowca Archidiecezjalnego
Wyższego Seminarium Duchownego w Białymstoku
Rekonstrukcja rzeźb na balustradzie
w Ogrodzie Branickich w Białymstoku.
Propozycja formy oraz ikonografii
Słowa kluczowe: Jan Klemens Branicki, Johannes Chrysostomos Redler, Michael
Dollinger, Ogród Branickich w Białymstoku, ogrodowa balustrada, rzeźby ogrodo-
we, putta ogrodowe, wazy ogrodowe, gloryfikacja, cztery żywioły
Key words: Jan Klemens Branicki, Johannes Chrysostomos Redler, Michael Dol-
linger, Branicki Garden in Białystok, garden balustradę, garden sculptures, garden
puttos, garden vases, glorification, four elements
Rewaloryzacja Salonu ogrodowego przy pałacu Branickich w Białym-
stoku zbliża się powoli ku końcowi (il. 1). Pozostało jednak jeszcze do wykona-
nia poważne przedsięwzięcie, mianowicie rekonstrukcja kamiennych rzeźb stoją-
cych na balustradzie (il. 2) zamykającej Salon od północy - po obu stronach Altany
pod Orłem oraz od zachodu - po bokach rzeźb sfinksów. Należy wykonać jeszcze
26 rzeźb: 14 puttów i 12 waz1. Kontynuacją tych prac będzie w przyszłości rekon-
strukcja rzeźb przedłużenia balustrady Salonu na jej odcinku przy Kaskadzie,
gdzie powinny stanąć jeszcze rzeźby czterech puttów i dwóch waz. Pozostanie do
wykonania 10 waz, zdobiących balustradę wokół Altany pod Orłem, a także dwa
posągi gladiatorów na końcu mostu nad kanałem i rzeźby na jego balustradach.
Most ten stanowił bowiem optyczne przedłużenie głównej alei ogrodu i ostatecz-
ne zamykał Salon od strony Zwierzyńca Jeleni.
To, że rekonstrukcja rzeźb białostockiego Salonu trwa tak długo, nie powin-
no dziwić - Jan Klemens Branicki potrzebował niemal 20 lat na wykonanie tych sa-
mych rzeźb. Ogrodowy Salon hetmana Branickiego był bowiem w XVIII w. ogro-
dem najbardziej nasyconym rzeźbami w całej Rzeczypospolitej2. Mógł on śmiało