Biuletyn konserwatorski Województwa Podlaskiego — 27.2021

Sprawozdania
Tyszka, Joanna: Z działalności Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w 2021 r.
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung - Weitergabe unter gleichen Bedingungen

SPRAWOZDANIA

Joanna Tyszka
Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Białymstoku
Z działalności Podlaskiego Wojewódzkiego
Konserwatora Zabytków w 2021 r.
Zgodnie z ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lip-
ca 2003 r. (Dz.U.2020.282 t.j. z dnia 21 lutego 2020 r.) jednym z zadań wykonywa-
nych przez wojewódzkiego konserwatora zabytków jest upowszechnianie wiedzy
o zabytkach. Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytków w roku 2021 podejmo-
wała liczne działania w tym zakresie.
Istotną serią wywiadów, która rozpoczęła się jeszcze we wrześniu 2020 r.,
był cykl piętnastu audycji radiowych zatytułowanych Odkryj podlaskie zabytki. Prot,
dr hab. Małgorzata Dajnowicz - podlaska konserwator zabytków - opowiedziała
o historii, tajemnicach i ciekawostkach związanych z zabytkami w województwie
podlaskim. W jednej z audycji wspominano działalność Władysława Paszkowskie-
go, wieloletniego konserwatora zabytków, który zasłynął ze swojej działalności na
rzecz odbudowy zabytków po II wojnie światowej.
Wśród omówionych zabytków znalazł się m.in. pałac Hasbacha w Białym-
stoku, rezydencja białostockiego fabrykanta Ewalda Hasbacha powstała pod koniec
XIX w. i zachowana do dzisiaj. Obecnie znajduje się w nim siedziba Wojewódzkie-
go Urzędu Ochrony Zabytków w Białymstoku. Wspomniana również została ale-
ja przydrożna przy ul. Browskiej w Białowieży, która od połowy 2019 r. znajduje się
w rejestrze zabytków województwa podlaskiego. Kolejno przedstawiony był budy-
nek dworsko-willowy rodziny Lutosławskich w Drozdowie, jeden z ważniejszych
zabytków regionu. Dwór Lutosławskich stanowił centrum rozwoju myśli narodo-
wej i patriotycznej. Zaprezentowany także został Teatr Dramatyczny w Białym-
stoku, który do dziś służy białostoczanom, oraz Dworzec PKP im. D. Siedzikówny
w Białymstoku. 1 października 2020 r. zakończyła się modernizacja dworca kolejo-
wego z poszanowaniem jego historycznej architektury. W ramach inwestycji przy-
wrócony został pierwotny wystrój wnętrza dworca, wyglądem nawiązujący do cza-
sów jego największej świetności. Prace budowlane i konserwatorskie prowadzone
były pod ścisłym nadzorem wojewódzkiej konserwator zabytków.