Biuletyn konserwatorski Województwa Podlaskiego — 27.2021

Materiały
Jędrzejewska, Bogumiła: Projekt ideowy i architektoniczny kościoła pw. św. Teresy od Dzieciątka Jezus w Białowieży, okoliczności jego powstania i historia realizacji
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung - Weitergabe unter gleichen Bedingungen

MATERIAŁY

Bogumiła Jędrzejewska
prof. dr hab. nauk biologicznych,
wiceprezes Białowieskiego Stowarzyszenia Dziedzictwa Puszczy
Stanisław Zawadzki
doktorant na Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego
Projekt ideowy i architektoniczny kościoła
pw. św. Teresy od Dzieciątka Jezus w Białowieży,
okoliczności jego powstania i historia realizacji

Słowa kluczowe: styl narodowy zygmuntowski, Borys Zinserling, dwudziestole-
cie międzywojenne, Puszcza Białowieska, rewitalizacja zabytku
Key words: national style of the sigismund variety, Borys Zinserling, interwar pe-
riod, Białowieża Primeval Forest, revitalization of the monument
Wstęp
Zabytkowy kościół pw. św. Teresy od Dzieciątka Jezus, zbudowany w la-
tach 1927-1939, unikalny przykład stylu narodowego odmiany zygmuntowskiej
(czerpiącej motywy z polskiego renesansu), wzmiankowany był w dwu mono-
grafiach dotyczących stylu narodowego w architekturze sakralnej. Krzysztof Ste-
fański napisał: „Gdy mowa o «stylu zygmuntowskim» [...], wymienić tutaj nale-
ży choćby kościół w Białowieży budowany od roku 1928 według projektu Borysa
Zinserlinga"1. Filip Burno wymienia białowieski kościół jako zbudowany z wyko-
rzystaniem motywów renesansowych, z wieżą i aneksami przylegającymi do wie-
ży, zwieńczonymi attyką2. Reprodukuje również widok ogólny kościoła z orygi-
nalnego projektu Borysa Zinserlinga3. Krzysztof A. Jabłoński, analizując tendencje
stylistyczne kościołów obecnej archidiecezji białostockiej wybudowanych w latach
międzywojennych, pobieżnie opisuje kościół w Białowieży (błędnie przypisując
mu wezwanie św. Trójcy) jako budowlę w stylistyce renesansowej. Zwraca przy
tym uwagę na „charakterystyczne zwieńczenie wieży, będące transpozycją attyk