Biuletyn konserwatorski Województwa Podlaskiego — 27.2021

Komunikaty
Andron, Małgorzata: Konserwacja nagrobka Józefa Bieżańskiego z cmentarza parafialnego w Ostrożanach
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung - Weitergabe unter gleichen Bedingungen

KOMUNIKATY

Małgorzata Andron
konserwator dzieł sztuki
Pracownia Konserwatorska GALERIA
Konserwacja nagrobka Józefa Bieżańskiego
z cmentarza parafialnego w Ostrożanach
Słowa kluczowe: konserwacja, nagrobek, Józef Bieżański, Ostrożany
Key words: conservation, tomb, Józef Bieżański, Ostrożany
Na cmentarzu parafialnym w Ostrożanach, gm. Drohiczyn znajdują się
dwa nagrobki wpisane do rejestru zabytków. Jednym z nich jest nagrobek Józe-
fa Bieżańskiego, który powstał w 1848 r. w pracowni rzeźbiarza Jakuba Tatarkie-
wicza, czołowego przedstawiciela klasycyzmu w Polsce. Inskrypcja na przedniej
ścianie steli głosi, że postawiono go dla Bieżańskiego staraniem Jana Nepomuce-
na Bizańskiego i Stefana Ciecierskiego, na ścianie tylnej, że złożono tu też tymcza-
sowo zwłoki Anieli z Wodzińskich Grzybowskiej, babki Stefana Ciecierskiego. Bie-
żański był ochmistrzem i wieloletnim przyjacielem Ciecierskiego, przedstawiciela
szlacheckiej rodziny piastującej najwyższe urzędy podlaskie, zwłaszcza ziemi dro-
hickiej i mielnickiej. Ciecierscy byli mecenasami sztuki, dbali o rozwój gospodar-
czy kraju.
W 1972 r. Stanisław Augustynowicz-Ciecierski z Krakowa przekazał do
zbiorów Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu znaczącą
część rodowych dokumentów należących do rodziny Ciecierskich z Bacik Śred-
nich. Wśród dokumentów, noszących dziś nazwę Archiwum Augustynowiczów-
-Ciecierskich z Bacik, znajduje się rękopiśmienna umowa zawarta w 1848 r. pomię-
dzy Ciecierskim i Bizańskim, malarzem z Krakowa a Tatarkiewiczem o wykona-
nie nagrobka dla Bieżańskiego. Na stronie siódmej wspomnianej umowy znajduje
się rysunek nagrobka wykonany ołówkiem przez samego Tatarkiewicza oraz jego
odręczny podpis: Jakub Tatarkiewicz Prof. Rzeźby1.