Polska Akademia Umieje̜tności <Krakau> / Komisja Historii Sztuki [Hrsg.]; Polska Akademia Nauk <Warschau> / Oddział <Krakau> / Komisja Teorii i Historii Sztuki [Hrsg.]
Folia Historiae Artium — 23.1987

Rzepińska, Maria: Obraz w kościele w Kalwarii Zebrzydowskiej: Przyczynek do potrydenckiej ikonografii franciszkańskiej
6. Papież Mikołaj V w krypcie Św. Franciszka, XVII w.,
klasztor 0.0. Kapucynów w Bruges

Podobnie jest z licznymi stosunkowo obraza-
mi na terenie Francji. Należy sądzić, że np. de
La Hire, malując swój obraz, nie znał w ogóle
ryciny Galle’a, lecz opierał się wprost na opo-
wiadaniu Eustorgiusza, które opublikował Wad-
ding w r. 1628, gdyż zgadza się tu liczba wystę-
pujących osób (przypominamy, że obraz de La
Hire’a nosi datę 1630). Z obrazów francuskich
udało się zdobyć dwie kserokopie, oprócz zrepro-
dukowanej tu fotografii dzieła de La Hire’a. Nie-
stety kserokopie te do reprodukcji się nie nada-
ją. Jeden obraz, nieznanego autora, rozjaśniony
tylko światłem pochodni, z ogromną przewagą
mroku i asymetryczną kompozycją, znajduje się
w kościele w Batz-sur-Mer (Loire Atlantiąue), po-
chodzi zaś prawdopodobnie z klasztoru 0.0. Ka-
pucynów w Le Croisic (kapucyni zamawiali ten
temat szczególnie chętnie). Inny obraz, również z
pochodniami, ale nie w maniera tenebrosa, malo-
wany jest przez Jeana Senelle (1603—ok. 1671) i

18 Kserokopię obrazu w Batz-sur-Meir przesłał mi
Ojciec S. Gieben. Kserokopię obrazu Jeana Senelle za-
wdzięczam panu Savelsberg'owi. Obraz był reproduko-

znajduje się obecnie w Musee des Beaux-Arts w
Orleanie 1S. Widzimy tu św. Franciszka na bardzo
wysokim postumencie, z prawej strony, tuż przy
ramie. Lewa strona obrazu jest szczelnie wypeł-
niona postaciami papieża, zakonników stojących
i klęczących —- razem siedmioma postaciami.

Żaden z trzech wymienionych obrazów nie
przypomina kompozycją i liczbą osób (a także ak-
cesoriami) obrazu ołtarzowego w Kalwarii. Jego
fotografia została przesłana do ojca S. Giebena, dy-
rektora Museo Francescano w Rzymie, które po-
siada przeszło dwadzieścia rycin interesującego
nas tematu. Ojciec Gieben stwierdził, że jedyna
rycina przypominająca obraz kalwaryjski pocho-
dzi z XVII wieku, a wykonana jest według zagi-
nionego obrazu Cesare Sermei (ryc. 7). Malarz
ten, zwany również Cesare d’Assisi, urodził się w
Citta della Pieve obok Orvieto w r. 1581, zmarł
w Asyżu w 1667. Do niedawna był niemal niez-
nany, poza literaturą lokalną, głównie dziewiętna-
stowieczną, oraz krótką wzmianką w leksykonie
Thieme i Beckera. W ostatnich latach, wraz z
rosnącym zainteresowaniem historyków sztuką
seicenta, okresu ciągle jeszcze mało zbadanego,
przystąpiono do zinwentaryzowania i atrybucji
szeregu obrazów i fresków malarzy umbryjskich
tego czasu. Zidentyfikowano m. in. dzieła Cesare
Sermei, a nawet jego (prawdopodobnych) uczniów.
Ustalono też datę i miejsce jego urodzenia.

Okazało się, że Sermei był artystą płodnym i
cieszącym się licznymi zamówieniami. Malował
freski i obrazy dla kościołów w Todi, Terni, Fo-
ligno, Bastii, Spello i Perugii, głównie jednak pra-
cował dla Asyżu, a mianowicie w kościele San
Rufino, w dolnym kościele San Francesco, w tzw.
Chiesa Nuova (również pod patronatem Św. Fran-
ciszka) oraz w kościele SanFAntonio di Padova,
a także w Santa Maria degli Angeli. Niektóre pra-
ce są datowane. Freski w Chiesa Nuova pochodzą
z r. 1621, znajdujący się tam obraz Sen św. Fran-
ciszka jes-t z tego samego roku. Freski w dol-
nym kościele San Francesco malowane były w
latach 1645—1646. W tzw. kaplicy stygmatów przy
kościele Santa Maria degli Angeli znajduje się
obraz Pogrzeb św. Franciszka, datowany 1631, w
Pinakotece Miejskiej obraz Umierający św. Fran-
ciszek błogosławi Asyżowi z r. 1626. Przeważa za-
tem tematyka z życia Biedaczyny oraz dziejów
zakonu, ale znajdziemy też inne wątki ikonografi-
czne. Najwcześniejszy znany obraz to Męczeństwo

wany w artykule: M. Auzas, A propos de Laurent
de La Hire (La Revue du Louwe et des Musees de
France 1968, nr 1), s. 10.