Polska Akademia Umieje̜tności <Krakau> / Komisja Historii Sztuki [Editor]; Polska Akademia Nauk <Warschau> / Oddział <Krakau> / Komisja Teorii i Historii Sztuki [Editor]
Folia Historiae Artium — 23.1987

DOI issue:
Recenzje i przeglądy
DOI article:
Węcławowicz, Tomasz: Paul Crossley, Gothic Architecture in the Reign of Kazimir the Great: Church Architecture in Lesser Poland 1320 - 1380
DOI Page / Citation link:
Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
budowy nowej katedry na Wawelu, a tradycja
artystyczna fundacji Kazimierza Wielkiego była
jeszcze na pewno kontynuowana po śmierci kró-
la przez jakiś czas.

Książka Paula Crossleya składa się z czterech
rozdziałów, w których Autor omawia kolejno:

1. Strasburg, katedra, schemat triady o-
kiiennej, według tzw. rysunku ,,D” z Mu-
zeum Katedralnego (oprać. T. Węcławo-
wicz)

I —• katedrę wawelską, jej dzieje, rekonstrukcję,
funkcję, ikonografię, problemy jej struktury i
stylu, ich źródła oraz wpływ na inne kościoły
tzw. „szkoły krakowskiej”; II — prezbiterium ko-
ścioła Mariackiego, jego dzieje, rekonstrukcję,
ikonografię, relacje porównawcze i oddziaływanie;
III — warsztat królewski — wyodrębniony na
podstawie analizy stylistycznej, a także źródeł pi-
sanych — jego realizacje, ich funkcję i ikooogra-

4 P. Crossley, In Search oj an Iconography oj
Medieval Architecture [w:] Symbolae Historiae Artium,

fię; IV — architekturę prowincjonalną (rozdział
ten ma charakter uzupełniający). Zwraca tu uwa-
gę konsekwentne wprowadzanie terminu „ikono-
grafia architektury”, na razie jeszcze w cudzy-
słowie. Zagadnienia te Autor rozwinął w publi-
kacji, która ukazała się w ubiegłym roku4.

2. Kraków, Wawel, katedra, schemat triady o-
kiiemnej, rekonstrukcja stanu sprzed regotyza-
cji z lat 1859—1860 (wg materiałów repr. w: Ba-
nach, o.c.)

Ponad połowa objętości książki dotyczy kate-
dry wawelskiej i prezbiterium kościoła Mariac-
kiego. Takie proporcje wydają się właściwe, ana-
liza bowiem obu tych zabytków jest kluczem do
architektury Małopolski wieku XIV. Decyduje o
tym zarówno czas ich powstania, jak i klasa ar-
tystyczna. Uwagi niniejsze będą poświęcone prze-
de wszystkim tym dwu rozdziałom.

Już na początku rozdziału pierwszego Autor

Studia z historii sztuki Lechowi Kalinowskiemu dedyko-
wane, Warszawa 1986, s. 55—66.