Muzeum Archeologiczne w Poznaniu [Hrsg.]
Fontes Archaeologici Posnanienses: Annales Musei Archaeologici Posnaniensis — 10.1959

Tabaczyński, Stanisław: Cmentarzysko ludności kultury łużyckiej z IV i V okresu epoki brązu w Sycynie w pow. obornickim

Stanisław Tabaczyński

przybliżeniu linia: Krosno, Sulechów, Zielona Góra,
Środa i biegnie dalej do granicy grupy kujawsko- cheł-
mińskiej.

Zarówno Czarnków jak Sycyn leżą na półn.-wsch.
krańcach terytorium grupy uradzkiej. Brak danych nie
pozwala ściśle odtworzyć granicy na tym odcinku,
za tym jednak, że cmentarzyska w wymienionych miej-
scowościach leżą jeszcze w obrębie grupy uradzkiej,
świadczy występowanie szeregu charakterystycznych
dla tej grupy form ceramicznych, a przede wszystkim
pucharów na pustej nóżce, które wytyczają zasięg te-
rytorium tej grupy.

Na temat zajęć ludności użytkującej cmentarzysko
w Sycynie, a także jej ustroju społecznego nie można,
w świetle przedstawionego materiału, nic powiedzieć.
Brak planowych badań uniemożliwia powiązanie cmen-
tarzyska z osadą lub osadami ludności, która ich uży-
wała. W wyposażeniu grobów brak, jeśli pominąć
naczynia, jakichkolwiek narzędzi pracy, któreby mó-
wiły o zajęciach ludności lub stanowisku społecznym
zmarłych. Minimalna ilość przedmiotów brązowych
i prawie równomierne wyposażenie grobów w wyroby
ceramiczne nie daje podstaw do wysnuwania wniosków
na temat zaczątków zróżnicowania majątkowego lub
zawodowego w tym okresie.

Stanisław Tabaczyński

UN CIMETIERE DE LA CIVILISATION

LUSACIENNE DE LA IVe ET Ve PERIODE DE
L’AGE DU BRONZE A SYCYN, DISTR. D’OBORNIKI

Resu me

L’auteur publie 8 tombes et 7 ensembles ceramiąues
recueillis dans un cimetiere de la civilisation lusa-
cienne a Sycyn, distr. d!Oborniki. Ce cimetiere fut
inyestigue methodiąuement par W. Hensel en 1936
apres avoir ete fouille par 1’instituteur du yillage qui
en degagea un materie! ceramiąue compose de 7 en-
sembles. Les constatations archeologiąues faites a Sy-
cyn, du moins en ce qui concerne le secteur fouille, ont
contribue a fixer a la IVe et Ve periode de 1’age du
bronze la chronologie de ce cimetiere exploite par la
population de la ciyilisation lusacienne. II se montra
que la formę des vases et le rite funeraire sont rat-
taches par des liens multiples a d’autres cimetieres de
la civilisation lusacienne exploites par les populations
qui, etablies dans la partie occidentale de la Grandę
Pologne, appartenant au groupe d’Urad (alm. Aurith)
de cette culture. Le yillage de Sycyn de meme que
la ville de Czarnków toute proche sont situes sur les
confins nord-est du territoire occupe par ce groupe.
II est a regretter que des donnes plus precises man-
quent encore a 1’heure actuelle pour pouyoir retracer
dans cette region les limites marquant 1’aire de diffu-
sion du groupe mentionne. Certains indices temoignent
neanmoins que les necropoles de Sycyn et de Czarnków
appartenaient au point de vue territorial a la sphere
d’influence du groupe d’Urad d’autant plus qu’elles ont
livre toute une serie de formes ceramiques caracteri-
stiques pour ce groupe et parmi celles-la surtout les
coupes sur pied creux qui marquent 1’aire de diffu-
sion du groupe en question.