Muzeum Archeologiczne w Poznaniu [Hrsg.]
Fontes Archaeologici Posnanienses: Annales Musei Archaeologici Posnaniensis — 10.1959

Mikołajczyk, Gabriela: Sprawozdanie z działalności Oddziału w Gnieźnie Muzeum Archeologicznego w Poznaniu za okres 1.7.1956-31.12.1956

Gabriela Mikolajczykowa

wych badaniach archeologicznych w katedrze gnieź-
nieńskiej. Prace prowadzono na zlecenie architektów
zajmujących się regotyzacją katedry. W okresie od
17. VI — 13. IX. 1957 r. kontynuowano badania wyko-
paliskowe na Ostrowie Lednickim w pow. gnieźnień-
skim. Z pracowników Oddziału w badaniach tych
udział wzięli: kierownik oraz st. laborant Z. Różański.
Prac nie ukończono z powodu przeszkód obiektyw-
nych.

W okresie sprawozdawczym kierownik Oddziału
przeprowadził badania powierzchowne w kilku miej-
scach na terenie miasta Gniezna, gdzie znajdowano
zabytki wydobywane na powierzchnię podczas różnego
rodzaju robót ziemnych. Nadto przeprowadzono ba-
dania powierzchniowe w Ostrowitem Prymasowskim,
w Powidzu w pow. gnieźnieńskim i we Włocławku oraz
prace ratownicze w Żninie. Poza tym przeprowadzono
inwentaryzację naukową grodzisk wczesnośrednio-
wiecznych w Moraczewie i Imiołkach.

Oddział współpracuje stale ze Stacją Archeologiczną
w Gnieźnie i z Pracownią do badania Kujaw, Ziemi
Chełmińskiej i Dobrzyńskiej, z Oddziałem Polskiego
Towarzystwa Archeologicznego oraz z Pracownią Kon-
serwacji Zabytków. W tym zakresie bierze udział
w systematycznych pracach wykopaliskowych, pro-
wadzonych w katedrze gnieźnieńskiej, w sondażowych
badaniach wykopaliskowych na grodzie we Włocławku,
w pracach konserwatorskich na zamku w Radzyniu
Chełmińskim oraz w badaniach powierzchniowych na
Ziemi Dobrzyńskiej.

W roku 1958 własnych systematycznych badań wy-
kopaliskowych Oddział nie prowadził.

Prace wewnętrzno — muzealne

Do 1957 r. inwentaryzacją objęte były jedynie za-
bytki pochodzące z własnych badań Oddziału oraz
z darów. W 1958 r. przejęto w depozyt od Stacji Arche-
ologicznej w Gnieźnie zabytki z badań prowadzonych
w latach 1948—1953 na Ostrowie Lednickim w pow.
gnieźnieńskim. Do inwentarza zabytków wpisano ogó-
łem 94 pozycje, przy czym na 17 pozycji złożyły się
dary. Lista dotychczasowych ofiarodawców przedsta-
wia się następująco: uczniowie z Gniezna L. Boro-
wiak, H. Perczyński i A. Wiliński (2)1, ks. dr W. Gron-
kowski z Gniezna (1), W. Pędzik z Gniezna (3), J. Ro-
miniecki z Dziekanowic w pow. gnieźnieńskim (1),
Z. Różański z Gniezna (1), inż. Z. Schmidt ze Żnina
(2), W. Szymański kierownik szkoły w Ostrowitem
Prymasowskim w pow. gnieźnieńskim (4), dr B. Szym-
borski — dyrektor szpitala w Dziekance (1), F. Kiesz-
kowski, kierownik szkoły w Skiereszewie w pow.
gnieźnieńskim (1).

W okresie sprawozdawczym przystąpiono do spo-
rządzenia katalogu kartkowego zabytków. Wypełniono
15 kart katalogu zabytków oraz 23 karty katalogu
rzeczowego (kulturowego). Założono również album
i inwentarz zdjęć fotograficznych, zawierający do-
tychczas 267 pozycji. Równocześnie sporządzono in-
wentarz planów, wpisując doń wszystkie posiadane
dotąd plany i rysunki w liczbie 84.

1 Cyfry w nawiasach oznaczają ilość pozycji w inwen-
tarzu nabytków.

Inne prace naukowe

W okresie sprawozdawczym mgr G. Mikołajczyk
opublikowała następujące prace i artykuły:

— (i Żurowski Kazimierz) Sprawozdanie
z badań archeologicznych w Gnieźnie w 1955 r.,
Sprawozdania Archeologiczne t. III (1957), str.
249—272.

— Rewelacyjne odkrycia archeologiczne w Gnieźnie.,
Gazeta Gnieźnieńska r. VIII (1958) nr 5.

— Nowe odkrycia w katedrze gnieźnieńskiej., Wiado-
mości Archeologiczne, t. XXV (1958), str. 269—270.

— (i Żurowski Kazimierz) Sprawozdanie z ba-
dań wykopaliskowych w Gnieźnie w 1958 r. (po-
wielone w 50 egz.)

— Hasło: Santok, Słownik Starożytności Słowiańskich,
Zeszyt dyskusyjny, Wrocław 1958.

Kierownik Oddziału brał udział w sesjach nauko-
wych, konferencjach sprawozdawczych i planujących
IHKM PAN, w posiedzeniach i konferencjach Zakładu
Archeologii Polski IHKM w Poznaniu, w posiedzeniach
naukowych Stacji Archeologicznej w Gnieźnie i Pra-
cowni Kujaw, Ziemi Chełmińskiej i Dobrzyńskiej,
w sesjach naukowych zorganizowanych przez PT A
w Kaliszu i Poznaniu, oraz w zebraniach organizowa-
nych przez FJN i MRN w Gnieźnie. Nadto kierownik
Oddziału wchodzi w skład gnieźnieńskiej sekcji histo-
lyczno-archeologicznej Komitetu Obchodów 1000-lecia
Państwa Polskiego i bierze czynny udział w pracach
miejskiego i powiatowego Komitetu Obchodu 1000-
lecia.

Archiwum

Z uwagi na konieczność posiadania własnego archi-
wum naukowego sporządzono odpisy tekstów i kopie
dokumentacji znajdujących się w teczkach archiwal-
nych Muzeum Archeologicznego w Poznaniu. W okre-
sie sprawozdawczym przepisano materiały odnoszące
się do ponad 200 miejscowości z powiatu gnieźnień-
skiego, uzupełniając je w miarę możności materiałami
z własnych prac.

Do archiwum zakupiono 1 mapę powiatu gnieźnień-
skiego w skali 1 : 100 000 oraz 20 map w skali 1 : 25.000,
z których połowa zostanie wklejona w teczki archi-
walne.

Biblioteka

Z końcem 1958 r. biblioteka naukowa Oddziału li-
czyła 54 tomy. W 1956 r. Oddział otrzymał w postaci
darów 16 tomów. Ofiarodawcami byli: prof. dr J. Ko-
strzewski (2 pozycje) i Muzeum Archeologiczne w Poz-
naniu (6 pozycji). Drogą zakupu biblioteka powiększyła
się o dalszych 48 tomów. W tym czasie wypełniono
27 kart katalogu rzeczowego oraz 265 kart katalogu
alfabetycznego biblioteki. Ze względu na szczupłość
księgozbioru pracownicy Oddziału korzystają z księ-
gozbioru Stacji Archeologicznej oraz z bogato zaopa-
trzonej biblioteki Muzeum Archeologicznego w Pozna-
niu.

Pracownie pomocniczo — naukowe

Pracownia fotograficzna dotąd nie została wyposa-
żona z powodu braku kredytów. Oddział korzysta ze