Modus: Prace z historii sztuki — 5.2004

Betlej, Andrzej: Kilka uwag na temat projektów rozbudowy kościoła Św. Jana w Jarosławiu autorstwa Giacomo Briana

zachowana fragmentarycznie) attyka jest oryginalna, czy też pochodzi z póź-
niejszego okresu. Ostatecznie zadatował budowę kaplic na lata 1616-1624,
powstanie attyki na r. 1625, już po pożarze, jaki miał miejsce w tym roku,
a kruchtę na lata 1625-1628 (bowiem w r. 1628 pojawia się w archiwaliach
wzmianka o odbudowaniu fasady, w której nie wspomniano o kruchcie).

Interesujący nas rysunek (il. I)3, znajdujący się na stronie recto karty nr
XXIX, przedstawia rzut kruchty, dostawionej do kościoła Św. Jana w Jarosła-
wiu. W dole rysunku znajduje się napis: Chiesa di Jarosławia et l'aggiunta da
me il Verde J.B.S.J. Pierwotny kościół, powstały w 1. 1586-1597, był budowlą
jednonawową z transeptem. Na rysunku przedstawiono jego ostatnie przęsło,
o podziałach dokonanych za pomocą par pilastrów. Briano zaprojektował po-
grubienie części murów świątyni od strony wewnętrznej w ten sposób, by po-
działy odpowiadały pierwotnym. Po bokach kościoła zaplanował symetrycz-
ne dostawienie dwóch kaplic, o trójdzielnej dyspozycji, ze środkową częścią
kwadratową, nakrytą kopułą, ujętą po bokach przez dwa prostokątne przed-
sionki, gdzie nagromadzone podziały tworzyły niewielkie apsydki. Przed fa-
sadą. Briano planował wzniesienie szerokiego, dwutraktowego krużganku,
którego przestrzeń miały rozdzielać kwadratowe filary dźwigające sklepienia
krzyżowe. Na osi kościoła została usytuowana kwadratowa wieża, wysunięta
przed lico krużganka, z wewnętrzną klatką schodową w oktogonalnym wnę-
trzu. Natomiast z boku, od strony zachodniej kruchty, miało znajdować się
wejście z portykiem wspartym na filarach.

Na stronie verso karty (il. 2) znajdują się dwa rysunki. Pierwszy, po stro-
nie lewej, to rzut oraz widok trójkondygnacyjnej wieży z alternatywnymi roz-
wiązaniami nakrycia4. Z boku rysunku znajduje się napis: colombra. Budow-
la wznosi się na czterech kwadratowych filarach, o narożach ściętych ukośnie

Rysunek znajduje się na karcie o wymiarach 41 na 60,4 cm, zlepionej z trzech części. Ry-
sunek jest dwubarwny: kolorem czerwonym zaznaczono partie budowli istniejące przed roz-
budową, a kolorem zielonym część projektowaną. Karta od góry została urwana. U dołu karty
przedstawiono podziałkę liniową skali bez podanych oznaczeń = 53 cm. Na karcie znajduje się
znak wodny przedstawiający czterodzielną tarczę herbową pod królewską koroną. Poniżej tar-
czy znajduje się litera C (G) oraz wyobrażenie orderu Złotego Runa (?). W heraldycznie pra-
wym górnym rogu - przedstawienie trzech ryb poziomo, w lewym górnym - ukośna szachow-
nica, w prawym dolnym polu - przedstawienie sztandaru z orłem (?), w lewym dolnym - dwie
ryby pionowo. Przedstawienie identycznej tarczy herbowej, ale bez wyobrażenia orderu (być
może jest to nieczytelna sygnatura, monogram wytwórni), zamieszcza E. Haewood, Monumen-
ta chartae papyraceae, t. 1: Watermarks mainly of the 17th and 18th century, London 1969, s.
275, poz. kat. 483^-84; znak ten określono jako niemiecki z lat dwudziestych XVII wieku.

Poniżej rysunku wieży znajduje się podziałka liniowa skali, bez podanych jednostek -
25,3 cm.